Предизвикателствата, които срещат онлайн търговците, са основно свързани с логистиката. Това става ясно от проучване за нагласите на потребителите и бизнеса относно онлайн търговията, проведено от Pragmatica, съвместно с Metrica.
По-конкретно онлайн търговците споделят, че при разрастване на бизнеса срещат затруднения предимно с логистичните процеси (складови пространства, опаковане и експедиране на пратки, клиентско обслужване) и едновременно с това да се грижат за селекцията на продуктите, които предлагат – те да бъдат разнообразни и ефективно маркетирани. 64% от запитаните онлайн търговци биха използвали фулфилмънт (fulfillment) обслужване в следващата една година, ако бизнесът им има необходимост от допълнителни ресурси, става ясно от данните.
В същото време едва 9% от онлайн търговците използват фулфилмънт услуги, 53% никога не са чували за такава опция, а 38% са запознати, но не биха я ползвали.
Може би е добре да обясним, че складовият мениджмънт и фулфилмънт услугите включват целия процес по обслужване на поръчките в един електронен магазин - приемане на поръчки от всички канали, списък с елементите от поръчката (Packing list), събиране на всички елементи от склада (Picking), пакетиране на всички елементи по стандартите на е-магазина, изготвяне на товарителници, издаване на други придружаващи документи и прикрепянето им към всяка отделна пратка, заявка и предаване на куриер (по избор на клиента), оглед и обработка на върнати пратки, сортиране и експедиране на пратки в България и чужбина.
Основният мотив на компаниите за онлайн търговия, които са чували, но не използват фулфилмънт услуги е, че те са твърде скъпи, ако не си „голям“, и че по този начин стават „зависими“ от някой друг. 73% от онлайн търговците, които не ползват фулфилмънт услуги признават, че не познават и компании, които ги използват. Примерите обаче са много, a най-разпознаваемият от тях е Amazon.
Другото проучване на Pragmatica и Metrica, което бе представено пред журналисти днес, показва, че потребителите избират да пазаруват онлайн, поради няколко основни причини: 59,3% от анкетираните определят пестенето на време като най-важен фактор, следван от възможността за покупка в удобно за клиента време – 57,5%. Освен това, според анкетираните онлайн пазаруването предлага повече разнообразие от продукти/услуги и освен това цените са по-ниски и е възможно да бъдат сравнени в различни онлайн магазини, което е по-трудно да се случи във физически магазин.
Друг интересен извод е, че най-купуваните стоки онлайн са дрехи, спортни стоки и обувки – 46% от запитаните споделят, че са закупили такива стоки в последните 3 месеца, следвани от туристически услуги – пакети, резервации, пътувания (39%).
Цените все още са сред водещите критерии при избора на онлайн магазин. Потребителите са на мнение, че ниската цена е първият и най-важен елемент от тяхната представа за идеалния онлайн магазин. Други ключови неща са добрата организация и лесното ориентиране в уебсайта на онлайн търговеца, както и професионалното отношение към клиента и бързата доставка.
Относно начините на плащане стана ясно, че вече все повече хора предпочитат да плащат с дебитна или кредитна карта (30%). Пред Investor.bg Диньо Маджаров, директор изследвания в Pragmatica, обясни, че в последните години се увеличава и значително броят на хората, които плащат с кредитни карти, и ако преди те са били едва няколко процента, то сега процентът е двуцифрено число. Според него вероятно една от причините за подобно повишение на плащанията с кредитни карти е фактът, че повечето банки имат задължителната опция „кредитна карта“ при теглене на заем.
Иначе, 48% от анкетираните посочват, че използват наложения платеж като опция при онлайн пазаруването. Едва 2% ползват банков превод, а 6% плащат през каси на Easypay. Повече от половината потребители (52%) предпочитат да си вземат пратката от офис на куриер, а 47,5% избират доставка до адрес.
71,5% преценяват дали един онлайнн търговец е надежден като четат отзивите на други потребители.
Най-често срещаният проблем в търговията през интеренте е, че продуктът не отговаря на очакванията. 48,2% от запитаните са посочили именно този отговор. 37% казват, че са получили продукт с по-ниско качество, също толкова пък не са получили поръчаното.