Над 17,5 млн. лева инвестираха големи търговски вериги в по-добра среда за живеене и екология. Само през последната година шест от най-големите търговски вериги в България - Billa, dm, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage и T MARKET, са инвестирали 16,5 милиона лева в екологична устойчивост и са дарили над 1 милион лева в подкрепа на над 50 социални инициативи.С реализацията на тези проекти големите компании са подобрили живота на хората в България.
„Над 4,5 млрд. лева са вложенията на компаниите, които работят на българския пазар и са с над 30% пазарен дял в сектора на търговията с бързооборотни стоки с над 20 хиляди служители", посочи Йордан Матеев, изпълнителен директор на Сдружение за модерна търговия (СМТ).
От данните на анкетата с най-големите компании за търговия на дребно, проведена сред членовете на Сдружението за модерна търговия за периода 1 юли 2018 година – 30 юни 2019 година, се вижда, че търговските вериги са вложили почти 16,5 милиона лева в намаляване на екологичното въздействие и въглеродния отпечатък от дейността си, за стимулиране на устойчиво потребление и подкрепа на инициативи за намаляване на замърсяването на планетата.
Това е постигнато чрез намаляване на потреблението на електроенергия с използване на последно поколение осветителни, хладилни и климатични системи; замяна на служебните автомобили с по-чисти, хибридни коли, инсталиране на фотоволтаични панели, като целта е използване на „зелена“ енергия; замяна на пластмасови изделия за еднократна употреба с биоразградими продукти; инсталиране на станции за безплатно зареждане на електромобили и инициативи за събиране на пластмасови капачки за рециклиране.
Шестте големи компании са дарили и над 1 милион лева за реализация на повече от 50 обществено значими проекти, които промениха живота на много хора. Сред тях са „Ти и Lidl за по-добър живот“, инициативите под мотото „За по-добър свят заедно“ на dm, подкрепа за успелите деца на България от страна на Kaufland, помощ за фондация „Искам бебе“ от Billa, подпомагане на локални инициативи от T MARKET и Mr. Bricolage.
Kaufland инвестира в енергийна ефективност
Kaufland България е първата компания в ритейл сектора на глобално ниво, която сертифицира всеки свой хипермаркет по EDGE стандарта на Световната банка, който стимулира изграждането на енергийно ефективни сгради, съобщи Михаил Петров, административен директор на компанията. Всеки новоизграден или модернизиран обект от веригата разполага със система за комбинирано отопление и охлаждане, модерна енергийноефективна хладилна инсталация, както и изцяло енергийноефективно осветление. Освен това, в новите филиали се инсталират и станции за безплатно зареждане на електромобили.
Зелено строителство и енергийна ефективност от Lidl
Към момента всички 99 филиала и 2 складови бази на Lidl са сертифицирани по ISO 50001 и EDGE за енергийна ефективност и зелено строителство, посочи Милена Драгийска Денчева, главен изпълнителен директор на компанията.
Освен това всички новопостроени филиали са оборудвани със сградни инсталации BMS (Building Management System). Те консумират до 30% по-малко енергия. Първият от тях беше сертифициран с най-високото възможно ниво, “Изключително“ по британския стандарт BREEM за оценка на сградите според принципите на устойчиво развитие, екологични и енергийни характеристики, прилаган в световен мащаб.
Т MARKET смени автомобилите с хибриди
В началото на 2019 година T MARKET замени служебните леки автомобили с хибридни. Цялостната подмяна на автопарка бе стъпка в посока прилагане на все повече устойчиви екологични решения в дейността на компанията. Новите автомобили са пълнохибридни и за разлика от непълните хибриди могат да се придвижват безшумно и изцяло в електрически режим до 45 км/ч, без вредни емисии и с минимален разход на гориво. През изминалата година в магазините на T MARKET в цялата страна бяха инсталирани и специални преси за хартия, с помощта на които отпадъкът от транспортните опаковки на стоките се утилизира оптимално. Компанията постепенно внедрява и автоматизирана система за контрол на изразходваната електроенергия, а в новите супермаркети от веригата се инсталира и енергийно ефективно осветление.
BILLA предава биоразградимите отпадъци за производство на ток
С цел намаляване на въглеродния отпечатък от дейността си, BILLA България оползотворява над 50% от биоразградимите отпадъци, обясни Албена Георгиева, главен оперативен директор на Billa България. Няколко пъти седмично те се транспортират от всички магазини на веригата в София до инсталацията „Хан Богров“, където се оползотворяват и превръщат в компост и биогаз, използван за производство на електроенергия.
dm разшири асортимента от щадящи природата продукти
Устойчивото развитие и опазването на околната среда са основен принцип в политиката на dm България, коментира Цонка Иванова-Терзиева, управител на dm България. Компанията активно подкрепя устойчивото потребление като разширява асортимента си с продукти, щадящи околната среда.
dm България за втора година провежда и кампанията „Капачки за усмивки“, в рамките на която във всички обекти на dm се събират пластмасови капачки - един от петте най-големи замърсители на световните океани и се предават за рециклиране.
Mr. Bricolage опазва природата с по-ефективни осветление и климатизация
Mr. Bricolage инсталира ново поколение осветление, климатизация и изолация на магазините си, с което намали въздействието на дейността си върху околната среда, обяви Александър Колчаков, директор „Продажби“ в Mr. Bricolage България. Освен това, компанията стимулира и хората да потребяват устойчиво като непрекъснато разширява асортимента от енергийно ефективни решения за домашния майстор.
Над 1 милион лева за социални проекти, които промениха живота на много хора
През изминалата година участниците в анкетата са дарили над 1 милион лева в подкрепа на повече от 50 социални инициативи за подкрепа на важни за обществото проекти. Това бяха както национални кампании, така и инициативи на местни общности, които получиха парична и материална помощ за реализация на своите идеи за подобряване на средата на живот.