„Визия за София“ е доста всеобхватен документ, в който има за всекиго по нещо. Представените цели имат доста широка подкрепа сред гражданите и те са извадени от анализи, срещи с фокус групи и проучвания и обхващат широк спектър от проблеми и цели за решаването им. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria архитект Ангел Захариев, управител на "А и А Архитекти".
“Главната задача на една подобна "визия" е да определи няколко основни цели и после с набор от инструменти те да бъдат постигнати. Тепърва предстои и промяна в Общия устройствен план (ОУП) и в нормативната база, които са част от инструментите за постигане на целите на "Визия за София", каза архитектът.
Той посочи, че много пъти е дискутирано, че е нужно отделно проучване за възможностите за застрояване на високи сгради.
"На първо място, това е въздушният трафик – Летище "София" е доста близо до града и съответно има и зони, забранени за високо строителство. Такива зони могат да се заложат в ОУП и да се изясни, че там не може да има високи сгради. Друг аспект е запазването на т.нар. „визуални коридори“ – това са гледките към важни културни, исторически или природни обекти – като например Витоша или "Александър Невски". Друг момент е запазването на традиционни за града силуети и характер на застрояването – ако имаме преобладаваща в центъра на града пет етажна или шест етажна градска структура, защо трябва да се правят 15-етажни сгради там? Това трябва да стане с промяна в ОУП", риторично попита архитектът.
Той отбеляза, че с новия ОУП ще се обезсилят всички стари планове и старите визи за проектиране. “Това е нещо, което се е случвало няколко пъти от 1989 г. насам и според мен е абсолютно редно да се случи отново", смята Захариев.
Той напомни, че има много интереси на различните участници в създаването на достъпна градска среда, но в крайна сметка е важен общият интерес и дългосрочните стратегически цели. Голяма част от тези цели са свързани именно с освобождаване на градско пространство и за озеленяване, за намаляване на вредните емисии във въздуха и за редуциране на времето, прекарано в трафика и повишаване на ефективността на градската икономика. Това неминуемо минава през намаляване на броя на автомобилите и освобождаване на центъра от автомобили.
"Това е неизбежен процес и сме го виждали вече прилаган успешно в много европейски градове", обясни управителят на "А и А Архитекти".
Ангел Захариев предложи "новата градска управа и общински съвет след изборите да повишат данъка за втори автомобил и да въведат платено паркиране в целия град. Това разбира се са непопулярни мерки, но в крайна сметка, как да постигнем целите без тях?"
По думите му монофункционалното планиране, което дели града на зони за спане, работа и отдих, е концепция от началото на ХХ век и въвежда ред, защото изкарва индустрията и замърсяващите производства извън жилищните територии, но в ХХI век това е голям проблем, защото създава голям трафик и недостатъчно използване на публичната инфраструктура.
"Поради липса на инвестиции в бизнес сгради в северозападните квартали като “Надежда”, “Обеля”, част от “Люлин”, те се превръщат в едни квартали-спални, а инвестициите офиси са в югоизточната или южната част на града и така се създава един голям транзитен трафик", посочи той.
Архитектът определи като много сериозен проблем за София, който е структурен, градоустройствения план на столицата, разделена на много жилищни зони, като помежду им има стари индустриални зони, които не са използваеми.
"Има много индустриални територии, които могат да се развият като многофункционални зони", убеден е Ангел Захариев.
Архитектът е категоричен, че в сегашния ОУП нормите за застрояване за доста завишени спрямо нормалното и затова и е налице това презастрояване.
"Параметрите за застрояване трябва драстично да се намалят с новия ОУП. Дори самите инвеститори и строители виждат, че по-трудно продават жилищата си и създават една среда, която е неустойчива във времето. Не е в полза на града и обществото да се създават нови гета", препоръча Ангел Захариев.
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.