Министерство на финансите (МФ) предлага промени в Устройствения правилник на Държавната комисия по хазарта (ДКХ), с които се актуализира числеността на служителите. Това става ясно от проект на правилника, публикуван на сайта на МФ. Конкретното предложение на финансовия министър Владислав Горанов е броят на служителите в комисията по хазарт да бъде увеличен с 3 щатни бройки, като според него това ще подобри ефективността при осъществяване на контролната и лицензионна дейност, а също така и капацитета в областта на правното обслужване на ДКХ.
„С увеличаване числеността на юрисконсултите процесуалното представителство на комисията ще се осъществява от достатъчен брой служители, което ще доведе до повишаване качеството при извършване на съдопроизводствените действия по всички дела, завеждани от и срещу ДКХ. С настоящия проект се предвижда създаването на дирекция „Нормативна уредба и процесуално представителство“. Основните дейности на дирекцията ще бъдат свързани с подпомагане на председателя и специализираната администрация по правни въпроси, изработването на проекти на нормативни актове, свързани с надзора върху хазарта, както и изготвянето на правни анализи на действащото законодателство, закони и подзаконови нормативни актове“, пише в мотивите на финансовия министър.
Според него наличните към момента 49 щатни бройки служители не могат да обезпечат ефективното осъществяване на правомощията на председателя на ДКХ при провеждане на държавната политика в сферата на хазартната дейност.
От формуляра за частична предварителна оценка на въздействието става ясно още, че заради повишения брой проверки при контролната дейност, се е увеличил и броят на административнонаказателните производства. Това, според МФ, води до затруднение в оперативната организация на работата и до необходимост от актуализиране числеността на служителите в ДКХ.
За периода януари 2018 – декември 2018 г. са постъпили 3495 искания, а за същия период през 2015 г. са постъпили 2837 искания. За периода януари 2018 – декември 2018 г. са извършени 928 бр. проверки (планови и по сигнали), а за същия период през 2015 г. са извършени 459 бр. проверки (планови и по сигнали). За периода януари 2018 – декември 2018 г. са издадени 195 бр. наказателни постановления, от които 100 бр. се обжалват, а за същия период през 2015 г. са издадени 20 бр. наказателни постановления, от които 13 бр. са били обжалвани, става ясно от оценката на въздействието.
Това е второ увеличение на служителите в Държавната комисия по хазарта от началото на годината. През март броят на заетите в тази структура бе завишен с 3 щата – от 46 броят на служителите стана 49.
Трябва също да припомним и че в началото на 2018 г. Владислав Горанов освободи от длъжност тогавашния председател на ДКХ, без да посочи конкретни мотиви. По неофициална информация обаче уволнението на Огнемир Митев бе заради медийни публикации, които уличават комисията в бездействие спрямо агресивната реклама на хазарт по националните телевизии. Малко след това от МФ публикуваха доклад, според който хазартната комисия извършва неефективен контрол върху игрите на щастието, защото няма специализирана дирекция за тази цел.
В момента Александър Георгиев, който до миналата година беше заместник-директор на Националната агенция за приходите, оглавява Държавната комисия по хазарта.
През февруари 2019 г. бяха направени промени в правилника на ДКХ, които, според финансовото министерство, произтичат от характера на контролната дейност и сложния характер на административно-наказателното производство във всички етапи, през които то преминава, необходимостта от осъществяване на редица дейности преди и след съставяне на акт за установяване на административно нарушение, изготвяне на проекти на наказателни постановления, засилената контролна дейност и увеличения брой на административнонаказателните дела пред компетентните съдилища и с оглед запазване нивото на контролната дейност и ефективно планиране на процесуалното представителство на Държавната комисия по хазарта.
Иначе, ключовите и изключително оспорвани промени в Закона за хазарта, с които сериозно се ограничава продажбата и рекламата на лотарийни талони, получиха одобрение от Европейската комисия още през декември 2018 г. Проектът на „Обединени патриоти“ получи принципна подкрепа както от коалиционния си партньор – ГЕРБ, така и от БСП. Оправданието да не бъде приет окончателно бе, че е необходима задължителна нотификация от ЕК, съгласно изискването на Директива (ЕС) 2015/1535. Въпросното одобрение бе дадено още преди 9 месеца, но до излизането на депутатите в лятна ваканция законопроектът не успя да намери отново място в дневния ред.
Законопроектът предвижда забрана не само на пряката, но и на непряката реклама на хазартни игри, с изключение на показването на наименованията на игрите, търговската марка на операторите и тегленето на тиражите. Текстовете на законопроекта целят да се ограничи силно продажбата на лотарийни билети и да се забрани показването на победители от хазартни игри по телевизията. „Не забраняваме обявяване на тиражи или имена на игри, но ако се рекламира, че ще спечелите 2 млн. лв., то това е забранено“, защити през пролетта на 2018 г. идеите си Валери Симеонов.
Хазартното лоби обаче даде силен отпор срещу промените. В спортните редици също се оформи сериозна група, която критикуваше предложението на „Обединените патриоти“, което също не е изненада, при положение, че в именно спорта се изливат огромни капитали, благодарение на игрите на щастието.
Според Центъра за изследване на демокрацията хазартното лоби ще загуби около 500 млн. лева, ако бъдат приети предложените промени в Закона за хазарта. Това ще стане постепенно, но без директна реклама оборотите ще намалеят, уточни преди време в интервю за БНР Тихомир Безлов.
Иначе през май тази година имаше промени в Закона за хазарта, но те бяха единствено за това, че служителите на Комисията имат право на съдействие от органите на прокуратурата, на Министерството на вътрешните работи, на Министерството на финансите, на Държавната агенция "Национална сигурност" и на Българския институт по метрология, които са длъжни незабавно да им окажат исканото съдействие в рамките на своята компетентност, определена със закон, включително по предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма.