Българските власти поемат по пътя към регулация на електрическите скутери, след като ресорната държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) предлага въвеждането на задължителна регистрация и застраховка, както и минимална възраст за управлението им и максимална допустима скорост.
Предвижда се новите правила да залегнат в Закона за движение по пътищата и Закона за пътните превозни средства. Преди това обаче ще бъдат подложени на широка обществена дискусия, съобщиха от ведомството. Поводът да се въведе регистрационен режим за е-тротинетките е, че те все повече навлизат в употреба, както и няколко инцидента, става ясно от съобщението.
„Този тип превозни средства се разпространяват все повече в целия Европейски съюз, като нашата страна не е изключение. Няколко инцидента с тях показва нужда от разработването на задължителни минимални правила за тяхното безопасно движение по пътищата. През последния месец ДАБДП е направила преглед на европейския опит в тази посока. Подходът на страните членки е различен - в някои от тях хората, които използват това оборудване, се предполага, че са пешеходци и им е позволено да се движат по тротоари и велосипедната инфраструктура, докато в други това е напълно забранено. Максимално разрешената скорост за тях също варира - между 18 км/ч (Белгия) до 20 км/ч (Франция, Германия). На места са въведени изисквания за регистрация, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват“, поясняват от органа.
Според ДАБДП трябва бъдат разписани явни правила за задължителните предпазни средства, които лицата, управляващи електрически тротинетки, да носят. Трябва да се определи и по каква инфраструктура да бъде разрешено използването на подобни ППС. Според агенцията максимална допустима скорост на електрическите тротинетки не трябва да надхвърля 20 км/ч в градски условия.
ДАБДП предлага още да се въведе възрастова граница от 14 години с възможност за допълнително ограничаване на максимално допустимата скорост на движение на 12 км/ч до навършване на 16 г. Обект на дискусия ще бъде и дали е необходимо въвеждането на задължителна регистрация на електрическите тротинетки и застраховки за тях, пише в съобщението.
Само преди седмица предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria разкри, че през септември в София ще стартира първата засега услуга за споделени пътувания с електрически скутери. Тя ще бъде разработена и предлагана от "Hobo България" - първият български стартъп за споделяне на скутери.