На пазара на бира в България напоследък се оформя нова тенденция, главно в големите градове - развитието на марки от високия, „премиум" сегмент, на някои бутикови предложения. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.
Според нея българската бира е с изключително добри показатели и качества, а пивоварите ни са на европейско ниво. Радомирова информира, че тази година е започнала добре за бранша, „но за съжаление, през май и юни не бяха толкова добри климатичните условия и това повлия на продажбите, които отчетоха спад от 4-5%”.
По думите ѝ ако сезонът претърпи промяна откъм по-топли и слънчеви дни и се увеличи броят на туристите, вероятно ще приключи добре.
„В моменти на спад на продажбите или други неблагоприятни за пивоварите условия се залага на разширяване на продуктовото портфолио; стремеж към привличане на интереса на консуматорите; маркетинг стратегия, свързана с промоции, както и с интересни комуникационни компании и предложения", обясни Ивана Радомирова.
Като добър пример тя посочи инициативата „Национална бирена академия", която „е много амбициозна, до голяма степен е образователна компания, подчинена на идеята, че бирата е висококачествен, натурален продукт, като се имат предвид и новите нагласи към здравословен начин на живот".
През миналата година инвестицията в дълготрайни материални активи в бирения бранш са 46 млн. лева, като за последните три години те не са по-малко от 40-42 млн. лева.
„Само за първите шест месеца от тази година предприятията отчитат 21 млн. лева капиталови инвестиции. Ако не продължим обновлението на нашата технологични и логистична база и не разширяваме производството, ние при всички случаи ще претърпим сериозни отрицателни последици, предупреди изпълнителният директор на Съюза на пивоварите в България.
Радомирова отчете, че през миналата година компаниите в СПБ са внесли 130 млн. лева от ДДС и акцизи.
„Като цяло българските бири не са експортно ориентирани. Въпреки това в последните години се наблюдава плавен ръст на износа, насочен най-вече към страните с големи български диаспори", каза тя.
Изпълнителият директор на Съюза на пивоварите в България напомни, че след доброто си начало през 1927 г. индустрията претърпява една от най-големите си кризи, когато много предприятия са разкрити, защото държавата създава т. нар. „бирен картел", при който остават да съществуват пет големи бирени компании.
„През 1947-1948 г. се създава държавно обединение и започва нов бурен растеж на пивоварната индустрия в страната. Поставя се началото на пивоварната наука. Създава се специален такъв институт и се разработват различни видове пиво", отбеляза Радомирова.
Тя разкри, че след аварията в Чернобил заедно с Военно-медицинска академия научни работници от бирения бранш създават специални функционално пиво срещу радиацията.
„След 1989 настъпва следващият етап, свързан с най-новото развитие на индустрията. В средата на 90-те години стъпват най-големите международни производители на бира. Но българските предприятия с българско акционерно участие не остават назад. Към момента са постигнати най-високите нива на консумация на глава от населението, въпреки че най-високи нива на реализация и продажби са в края на 80-те години на миналия век", уточни Ивана Радомирова.
Справка от СПБ показва, че 5,5 милиона хектолитра бира са продадени в България през миналата година, а оборотът на пивоварните предприятия е близо 480 млн. лева През 2018 г. производството на бира в България е 5,1 млн. хектолитра, като за същия период на пазара са позиционирани 35 нови продуктови предложения, произведени в страната.
Повече от разговора с в студиото вижте във видео материала.