Дълго време се спекулираше, но сега има все повече доказателства, че новата фабрика на VW ще бъде построена в Турция - очевидно след сериозни отстъпки от Анкара. Саудитска Арабия и България остават с празни ръце, предава държавната германска телевизия ARD, цитирана от Bloomberg TV Bulgaria.
Местоположението Маниса близо до Измир вече е определено според правителствени кръгове в Берлин за новия завод. Volkswagen очаква от турската държава отстъпка по отношение на изключително високия данък върху потреблението - за новите автомобили. Той може да бъде до 41% от общата цена за седан от типа на Passat, в зависимост от мощността на двигателя.
Решението в полза на Турция е взето въпреки по-ниските разходи за труд в България. Основният аргумент за Маниса е огромният турски пазар в сравнение с България. Концернът от Волфсбург очаква само в страната да продаде около 40 000 седана годишно. Държавата вероятно ще бъде значителен купувач, защото Passat е автомобилът, който е изключително популярен сред висшите държавни служители. В допълнение към моделите Passat в завода ще се произвеждат и Skoda и Seat.
Лобист, работещ за Анкара в Германия, твърди, че турският президент Реджеп Тайип Ердоган е готов по изключение да даде някаква държавна гаранция за всички споразумения, сключени с VW. Анкара е изпълнила всички претенции на VW, дори и при “извънредното“ търсене на такава гаранция.
Решението в полза на Измир изглежда е било взето въпреки сериозната опозиция от страна на служителите. Преди всичко работническият съвет на VW счита, че спазването на правата на служителите и участието на служителите в теми, свързани с бизнеса, би било проблематичо на място, като Турция.
Лобист, работещ за Анкара в Германия, твърди, че турският президент Реджеп Тайип Ердоган е готов по изключение да даде някаква държавна гаранция за всички споразумения, сключени с VW. Анкара е изпълнила всички претенции на VW, дори и при “извънредното“ търсене на такава гаранция.
Решението в полза на Измир изглежда е било взето въпреки сериозната опозиция от страна на служителите. Преди всичко работническият съвет на VW счита, че спазването на правата на служителите и участието на служителите в теми, свързани с бизнеса, би било проблематично на място като Турция.
Също толкова критично се гледа на върховенството на закона, което е силно ограничено след въвеждането на президентската система. Карстен Мюлер, депутат от християндемократите, потвърждава пред ARD, че въпросните теми причиняват сериозно главоболие на работническия съюза и на профсъюзите. Но в края на краищата VW имала фабрики в различни страни, където държавата се отнася с правата на човека по различен начин, отколкото е обичайно в Германия - а съдебната система е всичко друго, но не и независима. Въпреки всичко една доходоносна оферта от Саудитска Арабия сега вече не се обсъжда, твърдят източници от Берлин.
Очаква се договорът да бъде подписан в края на септември или началото на октомври.
Но в случая става дума за придобиване на престиж, след като германските компании се въздържат от големи инвестиции в Турция през последните години. Федералното правителство и премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл (SPD), който е член на Надзорния съвет на VW, не гледат на Маниса с критичност, предава още ARD.
Както е известно, германският Volkswagen Group обяви в края на миналата година, че търси място за нов свой завод в Източна Европа, който да стартира дейност през 2022 г. Директната капиталова инвестиция ще е над 1,4 млрд. евро и включва откриването на поне 5000 директно заети работни места. Впоследствие се очаква разкриване и на още хиляди допълнителни места в доставчици и обслужващи индустрии. Заводът ще е от т.нар. multi-brand вид, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други.
Идеята първоначално бе в него да се сглобяват два модела Skoda Karoq и SEAT Ateca, като бъде преместено сегашното им производство от завода на Skoda в Квасини, Чехия. В последните дни, обаче, се тиражира и информация, че в него може да се сглобяват и лимузините Volskwagen Passat.
Капацитетът ще е 1000 коли на ден, което прави около 360 000 на година.