fallback

Френско-германският консорциум „Соф Кънект“ взема летище София

Решаващи за избора са били не само финансовите постъпления, които ще се генерират, но и плановете за развитието на летището

14:48 | 17.07.19 г. 10
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Консорциум „Соф кънект“ с летищен оператор Мюнхен е предложен на министъра на транспорта Росен Желязков за сключване на договор за концесията на летище София. Това мотивирано решение  е било прието от Желязков, след като коносрциумът е класиран на първо място от петимата кандидати с 86,12 точки от общо 100.

На второ място е класиран консорциум „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ А. Ш. с водещ член „Еърпортс Де Пари“ ЕС с 80,31 точки.

На трето място е класиран компанията „Фрапорт България“ с 80,19 точки. 

Макар предложението на „Соф кънект“ да се очертаваше на трето място като чист размер на предложеното концесионно възнаграждение за държавата, като дял от бъдещите приходи то беше на второ място и офертата му е получила най-високата оценка от 86,12 точки. Фондът „Меридиам" е базиран в Париж и инвестира в инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка, а „Флугхафен Мюнхен" управлява летището в Мюнхен. Те предложиха годишно концесионно възнаграждение от 24,54 млн. евро или 32% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година.  

Очерталият се при подаването на офертите фаворит - френско-турският консорциум "Ей Ди Пи/ТАВ" даде най-високото годишно концесионно плащане от 32,82 млн. евро. 

Желязков не намира основание за връщане на предложението на експертната комисия, нито за връщане на цялата процедура и от днес „Соф кънект“ е избран за концесионер на гражданското летище София, което е публично-държавна собственост.

Според министъра и петте оферти са изключително добри и всеки е можело да бъде победител. Трима от участниците са получили максималния брой точки за техническото си предложение, което обхваща общ план за развитието на летище София, бизнес план и предвиждания за бъдещото развитие. Офертите са били оспорвани и в техническата си част, но решаващо за избора са били не само финансовите постъпления, които ще се генерират, но и плановете за развитието на летището като пътникопоток и като развитие на София.

„Трябва да убедим инвеститорите в добрата инвестиционна среда в България и в умението си заедно с международните финансови институции да провеждаме процедури“, каза Желязков и напомни, че консултациите са направени със Световната банка и Международната финансова корпорация.

"При концесията се търси най-добрия партньор за държавата и ще се предостави услуга, която е с хоризонт извън периода на концесията. Държавата ще помага с инвестиции в инфраструктурата, които ще бъдат също публично-държавна собственост.  Надявам се в най-скоро време да има участник с влязъл в сила договор", каза министърът.

Обжалване в КЗК може да има в рамките на следващите 10 дни, а Върховният административен съд би следвало да се произнесе до месец, ако има оспорване на решението. 

Правителството очакваше да получи близо 4 млрд. евро от 35-годишната концесия на столичното летище, в която се включва и първоначалната сума, която концесионерът трябва да плати - около 600 млн. лв. 

От „Соф Кънект" са представили амбициозна стратегия за развитието на летището и ръста на пътниците, която ще бъде реализирана в четири фази. През първата е предвидено увеличаване на пътниците до 8,8 млн. до 2022 г. Планирано е да се направи ремонт на терминалите 1 и 2, както и открит паркинг за автомобили.  Втората фаза на проекта предвижда увеличаване на пътниците до 12,3 млн. до 2030 г. Тогава ще бъде направена и най-голямата инвестиции в изграждането на нов трети терминал от 608 млн. евро. Третият терминал ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Разстоянието от летището до самолета ще се минава пеша от пътниците, а не по-ръкав. Това се прави заради предпочитанията на нискобюджетните авиокомпании. Предвижда се и нов паркинг за 1459 автомобила. През третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да стигне 14,5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище. През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г. Новият терминал и реконструкцията ще се изпълняват от австрийската Strabag, която  участва в изграждането на втория терминал на софийското летище и имаше доста проблеми с пускането му в експлоатация, включително се стигна до съдебни претенции срещу държавата. „Соф Кънект" обещава още летищните такси да останат „конкурентни".  

Прогнозираната cтoйнocт нa ĸoнцecиятa нa лeтищe Coфия e 3,9 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 милиapдa лeвa. Кoнцecиятa щe бъдe зa cpoĸ oт 35 гoдини. Идеята за концесия на Летище София беше възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" и в началото на май 2017 г., когато транспортният министър тогава Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет. 

В края на юни 2018 г. Mиниcтepcĸият cъвeт разреши отново oтĸpивaнeто на пpoцeдypa зa ĸoнцecиятa нa Лeтищe Coфия.  Процедурата бе обявена за първи път от предишното правителство на Борисов с идеята значителна първоначална вноска да отиде за разплащане на дълговете на БДЖ. Тя обаче бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков през март 2017 г. с мотива, че не защитава достатъчно добре публичния интерес.

Позицията на БСП тогава бе категорично против процедурата. 

За да обяви отново процедурата, транспортното министерство използва консултантска помощ от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:09 | 13.09.22 г.
fallback