Много важно е, за да запазим инерцията и ръста на износа, българските предприемачи да намерят алтернативни пазари в трети страни. Това посъветва в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria Ясен Георгиев, изпълнителен директор на Института за икономическа политика.
Той напомни, че основните експортни пазари на България са Германия, Италия, Гърция, Румъния и Турция.
„Германия и Италия са в ситуации, в които икономиките им се охлаждат, и макар всички прогнози да говорят за положителен ръст тази година, той ще бъде значително по-скромен от този през миналата година. Турция също е в неблагоприятна икономическа ситуация, валутата ѝ загуби стойността си миналата година и турските контрагенти започнаха да търсят алтернативи“, коментира ситуацията на основните търговски партньори на България Ясен Георгиев.
Той напомни, че над 60-65% от българския експорт са към Европейския съюз и ще е „много трудно изведнъж да се промени посоката”.
„Важно е да посочим, че глобалната ситуация с нарастващ протекционизъм определено не е в полза на страни като България", коментира Георгиев.
Според него разминаването в предварителните прогнози на Министерството на финансите и Националния статистически институт за ръста на брутния вътрешен продукт в България през първото тримесечие на 2019 г. - съответно за 4,8% и за 3,5%. По думите му разликата се дължи на методологията при изчисленията, тъй като статистиката на НСИ използва изгладени сезонни данни.
“Икономическият ръст от 3-4% обаче едва ли ще е достатъчен на България, за да настигне другите страни от ЕС, каза още Георгиев, като уточни, че не става въпрос за еднократни резки увеличения. – Големите чуждестранни инвеститори търсят устойчивост на растежа. Гледайки демографската структура и нашата стартова позиция, трябва да бъдем по-смели.“
Какво още каза в разговора в студиото Ясен Георгиев – вижте във видео материала.