Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) не поддържа монопол на нито един Национален доставчик на услуги (НДУ) за продажба на пътни такси – електронна винетка и тол, съобщават от пресцентъра на пътното ведомство.
Предстои подписване на договор с нов доставчик на услуги – “Конкорд Смарт Инфраструктура” АД, за което има решение на Управителния съвет на АПИ от 19 юни 2019 г. Четвъртият кандидат за НДУ – „Иком“ ООД, е заявил желание да партнира на пътната агенция само в събирането на тол такси, но не и в продажбата на електронни винетки.
Това дружество е все още в първия етап на процедурата, който трябва да установи дали отговаря на условията, и едва след това да се впише в регистъра.
По-рано днес от софтуерната компания "Телетол" съобщиха на пресконференция, че на 19 юни АПИ е прекратила договора на компанията заради "липса на техническа съвместимост", за което тя е разбрала от сайта на тол управлението и от медиите. "Въвеждането на тол системата създава специфичен бизнес, който ще оперира с обществен ресурс от близо 1,5 милиарда лева - постъпления от пътни такси, които ще се събират от една фирма монополист", коментираха от "Телетол", цитирани от БТА.
Според управителя на "Телетол" Мартин Димитров трябва да има минимум десет доставчици на услуги за тол системата, за да няма монопол. От "Телетол" заявиха, че "ще сезират прокуратурата за действията на директора на Националното тол управление, ще пуснат същия сигнал и до председателя на УС на АПИ, и ще уведомят и министър-председателя".
"Телетол” АД остава регистриран национален доставчик на тол услуги. Дружеството няма да има възможност да продава електронни винетки, тъй като не постигна оперативна съвместимост на база интерфейс с Електронната система за събиране на пътни такси, но има възможност отново да кандидатства за продажба на е-винетки, след като се приведе в съответствие. Дали това ще стане, зависи единствено от “Телетол” АД и желанието им да работят по правилата, които са еднакви за всички доставчици на услуги, съобщават от АПИ.
От пътното ведомство обясняват, че регистрацията на национални доставчици на услуги се извършва съгласно Общи условия, които са публични на интернет страницата на АПИ. Съгласно тях, след подписване на договора всеки Национален доставчик на услуги има 10 дни за доказване на оперативна съвместимост и едва тогава договорът влиза в сила.
Според Мартин Димитров от "Телетол" националните доставчици на услуги са на регистрационен режим и до две седмици трябва да бъдат регистрирани. След това трябвало да бъде сключен договор, но не след шест месеца, както са го сключили от компанията с АПИ.
"По закон АПИ трябваше да ни предостави достъп (парола) до винетки и тол такси, за да може да интегрираме нашето приложение - да може да регистрира и отчита винетки", обясни Димитров. Целта е държавата да знае колко винетки сме продали, добави той.
„Категорично не отговаря на истината твърдението, че регистрацията на “Телетол” АД като НДУ е отнела 6 месеца", заявяват от АПИ. От пътното ведомство обясняват, че дружеството е подало документи за регистрация на 8 март 2019 г. С решение на УС на АПИ от 18 март 2019 г. “Телетол” АД е вписан в регистъра на НДУ на сайта www.bgtoll.bg, с което приключва първата фаза от регистрацията съгласно Общите условия. На 14 май е подписан договор с “Телетол” АД, който влиза в сила едва след доказване на оперативна съвместимост с интерфейса на електронната система. Решението на УС на АПИ за прекратяване на договора идва месец по-късно – на 19 юни 2019 г., тъй като не е постигната оперативна съвместимост на база интерфейс.
“Телетол” АД предлага нова технология, която няма нищо общо с изпълнението на изискванията от общите условия и представлява сериозно неизпълнение на договора и опит за пренаписване и на договора, и на Общите условия, допълват от АПИ.
Според агенцията на дружеството е предоставена цялата необходима информация за осъществяване на интерграцията, но от страна на “Телетол” не са предприети активни действия във връзка с осъществяване на реалната комуникация, за да се извърши процесът на интеграция.