fallback

Н. Нанков: Има пълна готовност за тестване на тол системата от 15 май

Първо в пунктовете за продажба - най-вероятно ще започнем на границите с тестовите изпитвания, допълни заместник-министърът

13:19 | 09.05.19 г.
Автор - снимка
Създател

Има пълна готовност за тестване на тол системата в реално време, както беше обявено - от 15 май, съобщи пред журналисти заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, цитиран от БТА. Първо в пунктовете за продажба - най-вероятно ще започнем на границите с тестовите изпитвания, допълни той след участието си във форума "Проектни предложения на ВиК оператори за финансиране по ОПОС 2014-2020 г.".

Нанков информира, че вече почти 327 камери са монтирани, за други 63, за които са издадени разрешения за строеж, ще бъдат монтирани в рамките на следващите няколко дни. Имаме пълна готовност да стартираме системата в частите "оперативна съвместимост", "генериране на геопространствени данни", които впоследствие се превръщат в конкретна такса за изминато разстояние, допълни той. Нанков информира, че ще бъде направен клип за това какво представлява тол системата като информационна система, която по-думите му е вероятно най-сложната, изграждана в България.

Сред основните предизвикателства Нанков открои тарифирането и посочи, че през следващата седмица ще има срещи с превозвачите, за да се сближат позициите. Нанков посочи, че ще се търси баланс между частния и обществения интерес по отношение на тарифите, на обхвата на пътищата, които първоначално ще подлежат на толуване. На срещата ще бъде представен и анализ на състоянието на пътищата (основно втори и трети клас) във връзка с нулевата ставка, като идеята е толсистемата да бъде изградена върху тези пътища, и когато те след време бъдат ремонтирани, ще бъдат включвани поетапно в обхвата й, каквото е желанието на транспортния бранш, изтъкна заместник-министърът. Очаква се на предстоящата среща да бъде уточнено и колко километра ще бъдат безплатните пътища, като по-думите на заместник-министъра се очаква те да са минимум 13 000 километра. Маржът на толуваните пътища е между 5000 и 7000 километра, от общо 20 000 километра републиканска пътна мрежа.

В отговор на въпрос заместник-министър Нанков уточни, че е приета оставката на инж. Дончо Атанасов, член на Управителния съвет на Агенцията "Пътна инфраструктура". Той депозира оставката си в средата на април в деловодството на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. 

Министърът също така посочи, че има готовност до три години и половина да е приключило изпълнението на проектите от ВиК сектора, финансирани по линия на оперативна програма "Околна среда".

Той напомни, че всички 14 ВиК дружества в страната, поканени да кандидатстват по оперативната програма, подадоха предсрочно проекти за финансиране по процедура "Изграждане на ВиК инфраструктура" по ОПОС.

Крайният срок, в който те трябваше да представят проектните си предложения пред Управляващия орган на програмата, беше 23 април, а дружествата подадоха документи от 15 февруари до 19 април. Очаква се с изпълнението на проектите в 50 населени места с десет хиляди и повече еквивалент жители да бъдат уеднаквени екостандартите с тези по ресорните евродирективите и да се подобри пречистването и третирането на отпадните води, каза Нанков по време на форума. Наред с това над 850 километра ще бъдат новоизградените водопроводи и канализационни колектори и още толкова реконструирани по линия европейската солидарност, добави той и посочи, че през следващите четири години се очаква да се работи по 400 отделни обекта и подобекта.

По време на форума заместник-министър Нанков изтъкна, че страната е на финалната права на осъществяването на една от най-големите инвестиции в сектор ВиК в страната от последните тридесет години. Говорим за инвестиция от почти два милиарда лева по линия на ОПОС, напомни министърът. Тази инвестиция ще подобри живота на над 2 млн. души, ще създаде предпоставки за повишаване качеството на живот, по- добри доходи, растеж, развитие, заетост и за създаването на устойчив във финансово и техникоексплоатационно отношение бранш, коментира по време на форума Нанков. Ако нашето ведомство стопанисва и поддържа 20 000 километра републикански пътища, то ВиК мрежата е повече от 90 000 километра, изтъкна Нанков.

Председателят на парламентарната комисия по околна среда Ивелина Василева, която също участва във форума, подчерта по време на дискусията, че се реализира най-мащабната инвестиционна програма във ВиК сектора и в историята на България. Тя изтъкна, че инвестициите сектора са приоритетни и са важни, защото създават по-добри условия на живот на хората и означават здраве, достъп до чиста питейна вода, опазване на околната среда и възможности за развитие на икономиката.

Чакаме колегите от ОПОС бързо да разгледат проектите, ако има нужда от корекции, те да се направят, за да може до края на годината да бъдат сключени договори за финансиране, да се проведат обществените поръчки, като в някои населени места това ще може да стане още тази година, коментира заместник-министърът пред журналисти. Нанков посочи, че има готовност за това в Смолян, Шумен, Русе, Стара Загора, Враца, Видин, ако няма обжалвания на поръчките. Освен това, с приетите промени в ЗУТ за сервитутите за водоснабдителните обекти по аналогия с тези за енегопреносната мрежа, ще се спести време по отношение на парцеларните планове и отчужденията при изграждане и реконструкция на довеждащите водопроводи, като например този в Шумен , коментира още министърът, цитиран от БТА.

Нанков също изрази опасения, подобни на тези на Камарата на строителите, от недостиг на кадри за изпълнението на проектите и посочи, че се обмислят варианти за внос на кадри от Молдова, Македония, Украйна. Той обаче напомни, че европейският пазар е свободен и европейски фирми също печелят обществени поръчки, а те разполагат с техни кадри и в този смисъл без кадри в строителството страната няма да остане.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:07 | 09.09.22 г.
fallback