Петата и последна оферта за концесията на Летище София, която беше отворена днес от специалната комисията в Министерството на транспорта, се оказа и най-висока по отношение на предложеното концесионно възнаграждение за държавата. Френската Aéroports de Paris Group, която оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, и участва в надпреварата в рамките на консорциум между компаниите "Еърпортс Де Пари" ЕС.ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" А.Ш., предлага годишно концесионно възнаграждение от 32,8 млн. евро и общи инвестиции в размер на 903 млн. евро.
Компанията управлява трите летища под марката Paris Aéroport във френската столица. В световен мащаб компанията оперира 26 летища към 2017 г. По време на предишната процедура за концесията този оператор участваше в сътрудничество с турската компания TAV, където французите държаха 46%. TAV беше оператор на летището в Истанбул Ataturk, което обаче постепенно се заменя от новия мегапроект в Истанбул.
Офертата на този консорциум предвижда разширяване на Терминал 2 и прекратяване на дейността на Терминал 1, като до 2030 г. трябва да бъде изграден и пуснат в експлоатация новият Терминал 3. Средните годишни приходи за България биха възлезели на 152 млн. евро, като размерът им за целия период на концесията може да достигне 2,3 млрд. евро, посочва консорциумът в своята оферта. Финансирането ще бъде извършено на 100% чрез банкови кредити.
Консорциумът очаква пътникопотокът да нарасне от 6,5 млн. души през 2017 г. до 20,9 млн. души през 2055 г. Оперативната печалба преди данъци (EBIT) ще достигне 21,9 евро на пътник през 2055 г., което е своеобразен ръст от 190% спрямо прогнозираните данни за 2020 г.
Операторът на летище Копенхаген - Københavns Lufthavn, заедно с консорциума си „ССБ София Еърпорт ДжейВи“ с членове ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ, предлага второто по големина концесионно възнаграждение за концесията.Той обаче също е свръзван с турски интереси. Партньорът SSB Group се занимава със строителство, включително в южната ни съседка.
Прогнозираното годишно концесионно възнаграждение, обявено в офертата, достига размер от 26,05 млн. евро. Предвижда се техническо разработване на модернизацията на летището в четири фази, като планът включва и стартиране на строежа на Терминал 3 през 2021 г., чието изграждане се очаква да приключи през 2024 г.
Консорциумът планира 25% самоучастие във финансирането, като останалите 75% ще бъдат осигурени под формата на кредити, които ще надхвърлят 500 млн. евро. Офертата включва и увеличаване на трафика над ръста на регионалния пазар.
Летище Мюнхен с фонда Meridiam предлага третата по големина ставка чрез консорциума "Соф Кънект". Тя включва годишно концесионно възнаграждение от 24,542 млн. лв и 608 млн. евро капиталови инвестиции, като се разграничават четири фази на техническо развитие на Летище София. По време на фаза 2 консорциумът предвижда изграждане на Терминал 3 и увеличаване на броя на пътниците до 12,3 млн. души. Обединението ще използва като финансов консултант кредитора УниКредит.
Офертата на оператора на летището във Франкфурт Fraport, който вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас, включва годишно концесионно възнаграждение в размер на 21 млн. евро, както и увеличаване на пътникопотока за целия период до 19 млн. души годишно.
Най-ниската оферта за концесионно възнаграждение е на консорциума „Витоша“, в който влизат „Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид“ и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд. Офертата на консорциума включва общо инвестиции в размер на 1,29 млрд. евро и годишно концесионно възнаграждение от 19,948 млн. евро. Прогнозираните годишно авиационни приходи се изчисляват на 308,9 млн. евро. Очаква се мрежата от международни дестинации да се разшири до 150 дестинации. Концесията ще генерира 1,7 млрд. евро печалба за България за целия период.
Прогнозираният общ размер на капиталовите разходи на консорциума за периода възлизат на около 1 млрд. евро., като за първите 10 години се очаква размерът им да достигне 460 млн. евро.
Предвижда се и изграждане на Терминал 3, който да замени все още действащия Терминал 1.
Офертите на желаещите да вземат Летище София на концесия бяха отворени днес по време на заседание на специалната комисия, след като по-рано стана ясно, че всички консорциуми, подали оферти за концесия, са били допуснати до процедурата по избор на концесионер на летището.
„Процедурата по оценяване на офертите за определяне на концесионер на Летище София със сигурност ще отнеме повече от месец“, категоричен беше министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на последващата пресконференция след отварянето на офертите. Според него предстои един отговорен процес по оценяване на офертите.
„Предложенията показват едно много сериозно отношение към развитието на Летище София", коментира Желязков. Той изрази надежда бъдещият концесионер да превърне летището в един "достоен хъб" на Европа. „Ще бъде добре ако избегнем излишно спекулации относно класирането на кандидатите", добави още министърът.
При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение е с относителна тежест 45%. Техническото предложение трябва да съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.
Правителството очаква да получи близо 4 млрд. евро от 35-годишната концесия на столичното летище, в която се включва и първоначалната сума, която концесионерът трябва да плати - около 600 млн. лв.
Прогнозираната cтoйнocт нa ĸoнцecиятa нa Лeтищe Coфия e 3,9 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 милиapдa лeвa. Кoнцecиятa щe бъдe зa cpoĸ oт 35 гoдини. Идеята за концесия на Летище София беше възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" и в началото на май 2017 г., когато транспортният министър тогава Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет.
В края на юни 2018 г. Mиниcтepcĸият cъвeт разреши отново oтĸpивaнeто на пpoцeдypa зa ĸoнцecиятa нa Лeтищe Coфия. Процедурата бе обявена за първи път от предишното правителство на Борисов с идеята значителна първоначална вноска да отиде за разплащане на дълговете на БДЖ. Тя обаче бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков през март 2017 г. с мотива, че не защитава достатъчно добре публичния интерес.
Позицията на БСП тогава бе категорично против процедурата.
За да обяви отново процедурата, транспортното министерство използва консултантска помощ от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.
Според минимaлнитe изиcĸвaния кандидатите трябва дa oпepиpaт пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 млн. пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и дa имaт oпит във финaнcиpaнeто нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo.
Концесионерът ще бъде задължен да инвестира минимум 600 млн. евро в инфраструктурата на летището за период от 35 години, както и да гарантира плащания към държавата от 550 млн. лв. при поемане на управлението на летището.