Всички консорциуми, подали оферти за концесия, са били допуснати до процедурата по избор на концесионер на Летище София. Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков по време на отварянето на офертите при открито заседание на специалната комисия в Министерството на транспорта. Победителят ще получи Летище София за срок от 35 години.
Желязков обяви, че това е процедура за публично-частно партньорство, която е сравнително нова. Той подчерта, че цялата документация по процедурата се съхранява в защитени сейфове под 24 часово наблюдение и изтъкна, че това е първата изцяло електронна процедура. Единствено обвързващите предложения на участниците се подават на хартия. Те се четат от членове на комисията в момента на тяхното отваряне.
Припомняме, че петима са участниците, които подадоха документи: Консорциум „Витоша“ с водещ член Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид. Участник в консорциума е и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп; Консорциум „Соф Кънект“ с водещ член Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Флугхафен Мюнхен; Консорциум ССБ София Еърпорт ДжейВи с водещ член ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Копенхаген Еърпортс А/С; „Фрапорт България“ ЕАД. За изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд; Консорциум „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ А. Ш. с водещ член „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ.
Правителството очаква да получи близо 4 млрд. евро от 35-годишната концесия на столичното летище, в която се включва и първоначалната сума, която концесионерът трябва да плати - около 600 млн. лв.
Прогнозираната cтoйнocт нa ĸoнцecиятa нa Лeтищe Coфия e 3,9 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 милиapдa лeвa. Кoнцecиятa щe бъдe зa cpoĸ oт 35 гoдини. Идеята за концесия на Летище София беше възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" и в началото на май 2017 г., когато транспортният министър тогава Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет.
В края на юни 2018 г. Mиниcтepcĸият cъвeт разреши отново oтĸpивaнeто на пpoцeдypa зa ĸoнцecиятa нa Лeтищe Coфия. Процедурата бе обявена за първи път от предишното правителство на Борисов с идеята значителна първоначална вноска да отиде за разплащане на дълговете на БДЖ. Тя обаче бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков през март 2017 г. с мотива, че не защитава достатъчно добре публичния интерес.
Позицията на БСП тогава бе категорично против процедурата.
За да обяви отново процедурата, транспортното министерство използва консултантска помощ от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.
Според минимaлнитe изиcĸвaния кандидатите трябва дa oпepиpaт пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 млн. пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и дa имaт oпит във финaнcиpaнeто нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo.
Концесионерът ще бъде задължен да инвестира минимум 600 млн. евро в инфраструктурата на летището за период от 35 години, както и да гарантира плащания към държавата от 550 млн. лв. при поемане на управлението на летището.