Коли на почти половин милион километра пробег се продават на тройно занижен от реалния пробег. Така те стават по-атрактивни за купувачите. Но могат да причинят сериозни произшествия на пътя и да застрашат живота на участниците в движението, предупреждава bTV.
Телевизионният екип след сигнал на зрител проверява обява за кола, внос от Дания. Екипът уговаря оглед на посочения телефон и се среща с жена, която се представя за Нилюфер.
В обявата е записано, че колата е на 160 хил. километра. На място обаче се вижда, че километражът не показва нищо.
Продавачът заявява, че таблото не работи. Под капака на колата обаче е забравена важна бележка – датата и километрите, при които е сменен зъбният ремък – 398 200 км.
Дания разполага с електронна система със сервизната история на всеки автомобил. Справка показва, че до края на 2018 г. колата от обявата е изминала 437 хил. километра. При въпрос откъде идва разминаването продавачът се опитва да избяга.
За честото превъртане на километражите потвърждават и специалистите. Колите се продават по-скъпо, когато изминатите километри са по-малко. Ивайло Петков всеки ден проследява върнат ли е километражът на коли, които стигат до сервиза му.
„Рекордьорът ни е „Мерцедес” на 1,2 млн. км – показваше около 300 хиляди”, споделя диагностикът.
На пазара за превъртането на километражите има ясни за хората в бранша правила и цени.
„Всяка кола на 3 години е на 60 хил. км, на 10 години е на 150 хил. км и така върви тенденцията нагоре. На 20 г. – 200 хил. За 30 лв. се превърта за 2 минути, за 300 лв. ти отнема няколко часа”, допълни Петков.
Манипулацията на километраж става лесно. Всеки, който продава кола, може да си я поръча, дори и по телефона.
Екипът на bTV също се опита чрез подставено лице. Оказва се, че цената варира от модела на автомобила. Предлагащият услугата обаче не пожела да отговори на въпросите, когато разбра, че в действителност няма клиент.
Въпреки че продавачите и тези, които предлагат услугата, печелят, превъртането може да бъде и много опасно.
„Ако заводът производител е заложил ангренажен ремък или верига да бъде сменен между 120 и 200 хил. км и ако автомобилът е на 300 хил. и ако се случи ситуация, в която се наложи да изпреварва автобус или камион и в този момент ангренажният ремък се скъса, автомобилът застава на място, не може да извърши маневрата – неизбежен челен удар”, заяви Румен Дунев, автомобилен състезател.
Кой, кога и как манипулира километражите, се разбира трудно. Според Дунев много трудно може да се проследи кой е манипулирал километража, като уредите в голямата си част са китайски, някои от тях дори нелегални.
В Закона за движение по пътищата е разписано – глобата за това деяние е от 2 хил. до 8 хил. лева. Решението срещу манипулациите е създаване на електронен регистър и у нас. Кога ще се случи това обаче, не се знае. А до тогава съветите са да проверявате добре каква кола купувате.