Преди дни евродепутатите в Страсбург подкрепиха създаването на Европейска агенция по труда. Бъдещата структура ще се занимава с координация между отделните инспекции по труда за спазването на законодателството, заяви пред БНР бившият социален министър Ивайло Калфин.
Европейският офис по труда ще грижи за спазването на съществуващото законодателство за работното време, почивките и условията на труд, уточни той.
По думите му европейското сътрудничество ще допринесе за публичността. Според него ще бъдат обхванати в контрол командированите или сезонните работници, както и тези, които често сменят местоположението си, тъй като са заети в транспорта.
„Международното сътрудничество ще се увеличи и това е стъпка към еднакви стандарти“, заяви той. Калфин допълни, че наблюдаваме развитие в областта на труда заради новите технологии, с което стандартите трябва да се съобразят.
Той посочи като бяло петно в регулацията на труда факта, че много българи са домашни помощници и гледат възрастни хора в европейските страни, а често тази дейност там е нерегулирана. Така българите нямат фиксирана заплата, работно време, почивни дни и време за възстановяване.
Агенцията ще има основно координираща роля, инспекциите, както и сега, ще се правят чрез националните органи. Структурата няма да предлага директно законодателство, но ще фиксира области, в които е необходимо то да се изработи и пазарът на труд в Европа да бъде с единен трудов стандарт.
Георги Пирински, който участва в преговорите по създаването на агенцията, посочи, че институцията ще спомага за взаимодействието между националните инспекции в отделните държави, за да се преодолее разкъсването на контрола. Евродепутатът Ангел Джамбазки изрази несъгласие, че сухоземният транспорт е изрично споменат в контрола. По думите му усилията трябва да бъдат насочени към улесняване на предприемачеството.
Той настоява централата да се намира в държава, в която все още няма европейски агенции, например в България.
Според Калфин България има капацитет да бъде домакин на агенцията, но това няма да е лесно. Структурата няма да е с много чиновници, 150 души, но домакинството е въпрос на чест, заяви той.
По думите му няма опасност пакетът „Мобилност“ срещу който протестираха българските превозвачи, да влезе в еврорегламентите чрез тази агенция. „В европейското законодателство няма задни врати“, заяви той.
*Новината е допълнена в 10:07 часа.