Транспортните фирми все по-упорито настояват, че с въвеждането на тол системата в разгара на лятото тази година разходите им ще се повишат драстично. Тази теза застъпи в ефира на bTV Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на превозвачите.
„Презентацията на тол системата ни показа колко е сбъркана икономическата логика. Ако към момента нафтата е 2 лева, все едно след 16 август тя да стане 4,50 лева, което ще се отрази на крайния потребител”, коментира Арабаджиев.
„Въвеждането на тол системата е реформа, а във всяка реформа има промени", каза проф. Олег Асенов, началник на „Национално тол управление”. Той очаква повишение между 0,6 до 2% на реалните, крайни цени на някои от стоките, заради поскъпването на транспортните услуги.
Той добави, че не е коректно таксите да се изчисляват като абсолютно число, вместо в контекста на ценообразуването на стоките. По думите му тарифата, която е представена, е най-консервативният модел и е съобразена с други държави, но не е механично пренесена, защото всяка страна си има специфична инфраструктура.
Асенов бе категоричен, че тарифата стимулира онези превозвачи, които използват относително по-малки и екологично ефективни транспортни средства. За тях тарифата е под 10 ст.
Йордан Арабаджиев обаче не се съгласи и заяви, че в Полша и Германия таксите са по-ниски от българските.
Олег Асенов уточни, че тол таксите ще се отразят най-силно на продуктите с ниска цена и голям обем.
Според него винетната система осигурява само пътуване за време и не е справедлив модел, защото този, който руши пътя, не плаща за това. Асенов съобщи, че от следващата година ще бъдат осигурени не по-малко от 500 млн. лв. за поддръжка на пътища от тол системата.