Достъпът до болнична помощ в България е сред най-добрите в Европа - в страната работят лекари на световно ниво, използват съвременна медицинска апаратура от последно поколение. Въпреки това недоволството от здравеопазването в България расте, а пациентите се лутат в избора на най-добро място за лечение, когато търсят решение за здравето си. С времето проблемите на българското здравеопазване се задълбочават, ресурсите постоянно растат, но все не достигат, пациентите плащат все повече от джоба си за здраве. Потребителите на здравни услуги имат необходимост от ориентир в многообразието от лечебни заведения и медицински грижи, а самите болници искат да оценят мястото си в конкурентна среда в търсене на все по-високо качество на здравните услуги.
Българската болнична асоциация (ББА) и Investor Media Group организираха независимо проучване – Национална класация „Най-добрите болници“, което класира най-добре представящите се болници в България със съдействието на IQVIA. Направено е национално допитване сред пациенти, общопрактикуващи лекари и мениджъри на болници. Изследването оценява лечебните заведения по редица критерии, в т.ч. – технология, специализация, персонал и качество на услугите.
Резултатите от допитването и класирането в „Най-добрите болници“ ще станат ясни на 25 март, в хотел „Интерконтинентал“ в София, от 17 часа.
Защо е важно да има класация на лечебните заведения за болнична помощ в България, как рейтингът ще допринесе за подобряване на достъпа до качествено здравеопазване, какви са критериите, с които трябва да бъде в съответствие здравната система, така че лечебните заведения наистина да отговарят на очакванията на обществото, коментират мениджъри на водещи болници в страната пред Investor.bg.
Добрите здравни системи се базират на данни и изводи от тях, като така се оценява задоволството на потребителите на здравна помощ. Класиране на болниците в България трябва да има задължително. Такъв рейтинг присъства в САЩ, Западна Европа, тоест добрите здравни системи имат рейтинг на болниците. Той дава информация както на пациентите, така и на лекарите, коментира проф. Иво Петров, медицински директор Сити Клиник и модератор на здравния дебат.
Класацията дава възможност за дискусии и предизвиква конкурентното мислене у болничните мениджъри. Очаквам тя да предизвика вниманието на обществото и на потребителите на здравни грижи върху възможностите на болничните заведения и перспективите за по-добро болнично здравеопазване. Рейтингът ще помогне за по-добра ориентация на потребителите само ако е резултат от прилагането на методика, осигуряваща прозрачност, пълнота и обективност в оценяваните критерии, посочва проф. Карен Джамбазов, изп. директор УМБАЛ „Свети Георги“.
Нормално е всеки мениджър на болница да иска да включи заведението, което управлява, в подобна класация. Важно е да си сверяваме часовника с най-добрите. Най-вероятно рейтингът ще покаже, че някои болници трябва да вземат мерки, за да подобрят отношението към пациентите, контрола и т.н., смята проф. Д-р Асен Балтов, изп. директор на УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“.
Подобна класация може да подаде сигнал за това кои са проблемите и как някои болници са успели вече да ги решат. За да се спечели обратно доверието на обществото обаче, е нужно много работа, единомислие и съгласувани дейвствия както от медицинската общност, така и от законодателите, коментира д-р Анелия Рачева, административен директор МБАЛ „Надежда“.
Към момента държавните и частните болници в България не са равнопоставени. А за да се развива успешно едно лечебно заведение, то трябва да е поставено при равни условия с частните структури. Равнопоставеността на болниците е съществен фактор за конкурентоспособност, смята д-р Парашкев Цветков, управител на КОЦ Пловдив.
За развитието на една успешна болница са важни много фактори - усъвършенстване на дейността на болницата по всички направления – управление, човешки ресурси, подходи за поддръжка на оборудването и неговото осъвременяване, взаимоотношения с други лечебни заведения и организации, и не на последно място, постигане на устойчива и дългосрочна финансова стабилност, е мнението на проф. д-р Валентин Игнатов, изп. директор УМБАЛ „Света Марина“ Варна.
В България нивото на здравеопазване е на европейско ниво, достъпът до медицински грижи е също на високо равнище, но изоставаме що се отнася до отношението към пациента. А най-важното е впечатлението, с което пациентът си тръгва след лечението в болницата. Във всички случаи една болница е конкурентоспособна, когато осигурява комплексно качествена медицинска грижа, твърди Иван Колев, основател и прокурист на болница „Тракия“ Стара Загора.
Повече за събитието вижте на www.besthospitals.bg