Министерството на туризма ще предложи скоро механизъм за субсидиране на чартърите, каза пред БНР министърът на туризма Николина Ангелкова. Тя посочи, че такава програма би се отразила благоприятно, но няма да е насочена само към руските туристи, за които ранните записвания към момента сочат спад между 15 и 25%. Днес в Москва тя откри българския щанд на международната туристическа борса Интурмаркет 2019.
Ако се отворят „крилата“ на сезона и допълнително ще се натовари базата по Българското Черноморие, обясни министърът.
Запитана защо досега не е използвана възможността за субсидиране на чартърите тя каза, че механизмът е обсъждан още със създаването на министерството, но трябва да се спазва европейското законодателство за държавните помощи.
Проучват се практики на страни членки на ЕС и скоро ще бъдат представени детайли. Целта е България да се конкурира с трети страни като Турция, Тунис, Египет, Сърбия и Северна Македония, които имат такива програми.
„Борбата е за всеки един турист и конкуренцията в сектора е много голяма“, каза министърът.
8,4 млрд. лв. са приходите от туризъм за 2018 г. Общо преките и непреките приходи от туризъм формират към 12% от БВП на страната, отчете тя.
За спада на руските туристи тя каза, че причините са основно икономически. Ангелкова припомни подписаното споразумение в областта на туризма при посещението на руския премиер Дмитрий Медведев в България.
Да върнем руския турист не само по Черноморието, но и целогодишно, посочи като цел Ангелкова. По темата за визите тя каза, че се обсъждат различни варианти, включително за многократни туристически визи за Русия и Турция.
На въпрос дали е осъществима фериботната линия Бургас - Новоросийск Ангелкова каза, че в момента се прави икономически анализ за такъв превоз на туристи с техните леки коли, тъй като доскоро по линията са превозвани само товарни камиони.
За изложението Интурмаркет 2019 тя посочи, че сериозен е фокусът върху регионите. Подготвят се споразумения с Асоциацията на руските региони, също и с отделни региони, с цел откриване на директни полети до Варна и Бургас. Министерството рекламира България целево на 16 пазара, сред които и Русия.
Ангелкова отчете, че броят на германските туристи расте и през 2018 г. са достигнали почти 900 хил., затова ще се работи целево върху немския пазар.
Към Полша, Чехия, Словакия, Унгария и Великобритания имаме насочена целева реклама. Като други важни пазари тя посочи Румъния, Гърция, Турция и Северна Македония. От съседните страни идват 4 – 4,5 млн. туристи годишно.
Като друг приоритет министърът заяви привличането на туристи от САЩ, Китай, Южна Корея, Япония и Близкия Изток.
Зимният сезон у нас отбелязва лек спад от 3% за декември и януари в сравнения с предишния сезон. Причината е спадът от Турция, породен от нестабилността на турската лира в периода на записванията. Лек спад се наблюдава и на гръцки туристи.