fallback

Преглед на печата за 5 март

07:50 | 05.03.19 г.

Експертизите по делото на Московски опровергават заключенията на прокуратурата В. Сега

Заключенията на експертизите по делото на бившия министър на транспорта Ивайло Московски категорично опровергават аргументите, с които прокуратурата прекрати делото за инцидента, при който загина 3-годишният му син. Това става ясно от експертизите по делото, с които "Сега" разполага – автотехническа, комплексна автотехническа и медицинска.  Един от аргументите на прокурор Емилия Варадинова да оневини Московски е, че той не е бил запознат с техническите данни на управлявания от него снегомобил, с правилата за управлението му, с каква скорост може да го кара, каква екипировка е нужна или че трасето не е за шейни. Варадинова не цитира показанията на Московски. При разпита си през април 2018 г. обаче бившият транспортен министър признава, че е бил инструктиран как се управлява моторна шейна. "Когато за първи път се качих да карам моторна шейна, бях инструктиран как се управлява. Карал съм и друг път моторна шейна, от няколко години всяка зима", казва Московски. Показанията на бившия министър са в експертизите по делото.

Европарите за енергийна ефективност почти свършиха В. Сега

Европарите за енергийна ефективност за фирмите по програма "Иновации и конкурентоспособност" почти свършиха - договорени са 99.56% от общия й бюджет от над 607 млн. лв. Реално платени обаче са 45.86 на сто от тях, показва справка на в. "Сега" в системата за наблюдение на еврофондовете. Енергийна ефективност е само едно от направленията по "Иновации и конкурентоспособност". Към останалите няколко - сред които технологично развитие и иновации и предприемачество, също има голям интерес. По двете схеми са договорени съответно 51.97% и 70.28% от ресурса, показва още справката. Енергийна ефективност е една от най-атрактивните мерки по програмата и това, че парите по нея вече свършват, означава, че фирмите масово залагат на покупката на нови енергоспестяващи машини, икономични поточни линии, изолации и др. По проекти, свързани с пестенето на ток, работят десетки познати компании. Така например строителната "Автомагистрали - Черно море" има проект за 4.8 млн. лв., свързан с покупката на високоефективен смесител на асфалт.

От 15 декември без такси при банкови преводи в евро В. Монитор

аксите за преводи в евро между страните от еврозоната и тези, които не използват общата валута, ще поевтинеят от 15 декември тази година, когато в сила влиза нова регулация за банковите такси. Съветът на ЕС съобщи, че е приел днес промени, с които се уеднаквяват разходите за трансгранични плащания в евро между държавите от еврозоната и страните извън нея, и се повишава прозрачността при таксите, свързани с услуги по превалутиране. От 2002 г. се прилагат едни и същи такси за трансгранични и национални плащания в евро в еврозоната, но трансграничните плащания в евро от държави извън еврозоната се облагат с високи такси. С промените ще се уеднаквят таксите за плащанията в евро за услуги като кредитни преводи, плащания с карта или теглене на пари в брой с таксите за съответните национални плащания на същата стойност в националната валута на държавата от ЕС, където се намира доставчикът на платежни услуги на ползвателя на тези услуги.

Продажбите намалки камиони с 22%ръст В. Труд

Продажбите в страната на нови малки търговски превозни средства до 3,5 тона през януари нараснаха с 22,4%, сочат данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили. През януари в България са регистрирани 399 буса и камиони с максимална маса 3,5 тона, при 326 година по-рано. Така България е сред страните от ЕС с най-голям ръст в продажбите на малки търговски превозни средства. Подобри резултати има само в Литва (+55,4%), Словения (+35,8%), Латвия (+32,2%) и Хърватия (+29,3%). Явно доставките на малки по обем стоки у нас се развиват с доста добри темпове. Но, ако сравним не ръста, а бройките на продадените бусове и малки камиони, се нареждаме сред последните в ЕС. По-малко продажби има само в Кипър (161 бройки) и Латвия (230 бройки), но в тези две страни населението е съответно 1,18 млн. и 1,95 млн., т.е. – няколко пъти по-малко, отколкото в България. През януари, както и през същия месец на 2018 г, продажби у нас на нови автобуси, средни и големи търговски превозни средства не са регистрирани.

Цените на горивата леко се покачват В. 24 часа

Цените на горивата се повишиха леко за последната седмица, показва проверка на “24 часа” в специализирани сайтове за цените на моторните горива. Средната цена на масовия бензин А95 на 25 февруари беше 2,04 лв. за литър, а седмица по-късно е 2,08 лв. При дизела разликата с началото на предходната седмица също е 4 ст. Вчера средната му цена беше 2,28 лв. за литър, а седмица порано - 2,24 лв. Най-вероятното обяснение е повишената консумация, свързана с по-високо потребление през събралите се няколко почивни дни. Почти без никаква разлика се търгува газта. Цената на пропан-бутана от 26 февруари досега се задържа на 98 ст., а разликата с преди това е 1 ст. Ако сравним цените на горивата с месец по-рано, разликата е доста по-голяма. Бензин А95 на 4 февруари се е търгувал за 1,97 лв. за литър. Поскъпването при дизела е с 11 ст. за месец, като в началото на февруари литър дизел се търгуваше за 2,17 лв. Газта вчера беше по-скъпа с 6 ст., сравнено с месец по-рано.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:02 | 11.09.22 г.
fallback