fallback

БДЖ има пет години, за да пребори бъдещата жп конкуренция в България

Необходима е транспортна схема, синхронизираща автобусния и железопътния транспорт, за да паднат цените на билетите, посочи Михаил Рангелов

16:51 | 26.02.19 г.

Според последните изменения в Закона за железопътния транспорт, свързани с либерализацията, всяка една компания, независимо българска или чужда, вече ще може да оперира по българската железопътна мрежа. Това каза Михаил Рангелов, директор Медии, Форум за балкански транспорт и инфраструктура, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.

Рангелов посочи, че измененията в закона са направени по изискване на Европейския съюз (ЕС), което е факт от дълго време. Според него остава въпросът дали при сегашните условия на железниците в страната ни ще има желаещи компании, които да навлязат на пазара.

„Не се очакват големи промени в железопътния сектор до 2024 г., когато изтича договорът за изпълнение на обществената поръчка между Холдинг „БДЖ“ ЕАД и държавата. На практика БДЖ ще има пет години да се подготви достатъчно добре, да стане конкурентоспособно дружество и да спечели отново тази поръчка“, прогнозира Рангелов. Според него в България липсва национална транспортна схема.

„Транспортна схема, синхронизираща автобусния и железопътния транспорт, може да уреди множество проблеми в сектора и да спомогне за намаляването на цените на билетите и за двата вида превоз“, смята представителят на Форума за балкански транспорт и инфраструктура.

По думите му обаче трябва да има истински обществен дебат, за да могат да участват всички организации, които могат да предложат нещо, както и частни превозвачи. “Идеята е да може пътниците да получат добро обслужване, тези населени места, където железопътният транспорт е важен, също да получат покритие на жп транспорт. Целта на тази обществена услуга е тези нерентабилни линии да не се закриват, а се компенсират от самите жп превози“, посочи Михаил Рангелов.

Той призна, че има известна опасност да дойде конкурент, който да практикува нелоялна практика в страната ни, която да е законово регламентирана. Той обясни, че тези страхове идват от последиците, които се получиха в Германия, след либерализирането на автобусните им превози – агресивната автобусна компания FlixBus е поела 93% от превозите и е монополист в страната.

Михаил Рангелов съобщи, че все още няма заявки от чуждестранни жп превозвачи. Той призна, че е разговарял с бившия директор на БДЖ Христиан Кръстев за това, че националният железопътен превозвач на Германия „Дойче бан“ е сменил изцяло своите интерсити влакове с нови и че е възможно този ЖП превозвач да реши да участва на нашия пазар.

„Проблемът е с локомотивите и това е един от проблемите на ръководството на БДЖ, които искат да наемат техника, защото все още има недостиг на локомотиви на пазара. Тези обеми, които те искат, малко трудно биха успели да наемат локомотиви за такива срокове. Иначе за вагонна техника би могла да се намери под наем“, убеден е представителят на Форума за балкански транспорт и инфраструктура.

Повече от разговора в студиото вижте във видео материала.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:24 | 13.09.22 г.
fallback