Системата “Бонус-малус” трябва да се напише по начин, по който да въздейства върху поведението на водачите, без непременно да санкционира неволни грешки. Да въздейства върху рисковите поведения, а не безразборно да санкционира и да води до по-високи премиални по отношение на гражданите. Това казва в интервю за в. „24 часа“ Малина Крумова, която преди дни бе назначена за началник на новата държавна агенция за пътна безопасност.
„Тя би трябвало да стимулира правилното поведение, тоест да има два ефекта - не търсим само и единствено тояга, трябва да има и морков. Водачи, които имат добро поведение или автомобилите им са оборудвани с нови технологии, които намаляват риска от настъпване на ПТП, по някакъв начин би следвало да бъдат стимулирани и това да е отразено в бонусната част на системата“, коментира тя.
Това по думите ѝ може да се постигне с разработване на правилната методика и с участието на агенцията в разработването ѝ. Трябва да се работи активно със самите застрахователи.
Крумова изтъква, че в предложената наредба основен проблем е фактът, че застраховката “Гражданска отговорност” е обвързана с автомобила, а не с поведението на водача.
Тя съобщи, че с Агенция “Пътна инфраструктура” се обсъжда по-добро насочване на средствата за поддръжка на пътищата с акцент върху участъците с концентрация на ПТП и по-големи рискове.
Малина Крумова отчита, че остават по-малко от 2 години за изпълнението на Националната стратегия за безопасността на движението по пътищата. Целите са намаление на жертвите на пътя с 50% в сравнение с 2010 г. и с 20% на тежко ранените, а срокът е краят на 2020 г.
По предварителните данни на МВР за миналата година има намаление с 10% спрямо 2017 г., което означава малко над 600 души загинали.
На въпрос как новата структура за пътна безопасност ще разпорежда действия на министрите Желязков, Аврамова, Младенов и Горанов, Малина Крумова казва: „Ще им разпоредя писмено. И ако откажат да изпълнят, ще информирам Министерския съвет, който може да им разпореди, включително и с нормативен акт“.
Новата агенция тепърва ще прави подробен анализ на пътнотранспортната обстановка в България и тепърва ще се назначават необходимите за дейността й 39 служители.