Германия е най-големият и основен търговски партньор на България. Това се потвърждава от анкетно проучване на Българска търговско-промишлена палата (БТПП), съобщи работодателската организация.
Над 43% от фирмите посочват именно Германия като страна, с която имат интерес за икономическо сътрудничество. В миналогодишното проучване страната бе втора след Китай, но поради търговските спорове със САЩ, езиковата бариера и голямата дистанция, Китай остава назад в проучването тази година.
Турция, Швейцария, Русия и ОАЕ са останалите страни в челната петорка. С някои от тях – като Турция и Русия, бележим намаление в стокообмена по различни причини.
При Турция причината е заради поевтиняването на лирата и невъзможността да се купуват същите количества суровини, а при Русия - заради все още съществуващото ембарго в някои сектори.
Швейцария от своя страна бележи огромен скок по интерес към бизнес пътувания, след като през изминалата година беше на 20-о място, а в тазгодишното проучване е на трета позиция.
Над 77% от българските компании имат интерес към икономическо сътрудничество с чуждестранни партньори, за да повишат износа на продукцията си, 28 % от фирмите търсят добър партньор при вноса на стоки, 44% се нуждаят от партньор за съвместна инвестиция в България, а 14% за инвестиции зад граница.
Българският бизнес има интерес основно към партньорство с компании в сферата на машини и оборудване (43%), услуги (26%), храни и напитки (24%), строителство (19%) и други.
Близо две трети от компаниите не познават напълно условията за бизнес и търговия в страните, с които искат да имат бизнес отношения.
Търговията с трети страни е една от основните теми, които представляват интерес за бизнеса. Споразуменията за свободна търговия на ЕС, Евразийският икономически съюз, както и Инициативата за сътрудничество ЦИЕ и Китай (16+1) са останалите водещи теми, от които бизнесът се интересува.
Българските компании смятат, че са достатъчно информирани по темата за Brexit.