Приоритетите на столицата, отразени и в нейния бюджет, са транспорт, образование и екология. По тези основни дейности спорове при приемането на финансовата рамка не е имало, съобщи в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Дончо Барбалов, зам.-кмет на Столична община. Той напомни, че в гласувания бюджет на Столична община за 2019 г. има 630 млн. лв. капиталова програма, като само тази му част е по-голяма от целия бюджет на общината за 2005 г.
По думите му дискусиите са засегнали количеството предвидени средства в тези сектори. Барбалов уточни, че приходната си част от бюджета Столична община ще изпълнява с данъчните постъпления, като ги коригира за данък сгради и такса смет в курортните зоние.
Зам- кметът е на мнение, че хората бързо свикват с промените в обкръжаваща градска среда. “Преди десет години средната възраст на автобусите е била 18 години, а през тази година тя ще е шест години. Метрото е имало мрежа от 10 км преди десет години, при влизане в експлоатация на Третия лъч тя ще бъде 40 км. Градът се развива и надгражда, става все по-добър и с по-добра инфраструктура", посочи той.
Според него Столична община има сериозни постижения и в трите направления от приоритетите, заложени в тазгодишния бюджет, а общинските съветници предлагат повече средства да се заложат в тях. “Модернизирането на градския транспорт включва нови 8 км от мрежата на метрото, които да влязат в експлоатация през септември и още 4 км в началото на 2020 г. За по-голямата възможност за пренос на пътници е предложено увеличение на броя на метровлаковете за Третия лъч на метрото с още десет, с което повече хора ще ползват услугата с общо 30 метровлакове по този лъч. Продължава обновяването на автобусния парк, 90 % от автобусите, поръчани вече, ще са Евро 6 – от най-висок клас превозни средства", изброи новостите за градския транспорт Барбалов.
Барбалов информира, че в направление “Екология” ще заработи преносима станция за контрол на въздуха. “Инвестират се средства в парковете, а 82 млн. лева инвестиции в поддръжка на улиците включва направлението “Транспортна инфраструктура”. И този обем е максимумът, който строителните фирми в София могат да изпълнят в рамките на една година”, уточни заместник-кметът.
По станалата чувствителна за столичани тема за възстановяването на централната градска част Дончо Барбалов каза, че временно са замразени ремонтните дейности, съобразно климатичните условия и с подобряването им те ще продължат.
На въпроса дали е приложим в България моделът на балкански столици от региона да се плаща по-висока такса за разрешение за строеж, но с ангажимент на общината да изгради инфраструктурата около съответния обект, Дончо Барбалов посочи, че дискусията предстои.
“Трябва да се обсъди и да се анализира, защото има един важен въпрос с таксите, те трябва да са разходоориентирани. За да бъде една такса въведена и приета, ние трябва да докажем разходите, които Столична община извършва по предоставяне на услугата, каза зам.- кметът и поясни, че въпросът е дали изграждането на инфраструктурата е част от предоставяне на услугата издаване на разрешително за строеж или не. – Тези разходи не са включени. Това, което имаме като разходи, покрива разходите за документалната обработка на заявлението, което е далеч по-малко, но е необходимо, за да може общината да инвестира, за да развие инфраструктурата в района, да може, когато се изгради нов комплекс или район, там да има вече съществуваща инфраструктура или да има осигурен финансиране.”
Как Столична община ще осигури по-големи приходи в бюджета си през 2019 г.? Какви са перспективите пред зоната край Кремиковци след закупуване на голяма част от бившия комбинат от австрийската компания Soravia?
Повече от разговора вижте във видео материала.