Предвиждат се промени в закона за висшето образование, свързани с безплатно обучение на студентите в инженерно-техническите специалности, особено в енергетиката, водните инженери, като целта е да се спре тенденцията на намаляване на студентите в инженерно-техническите специалности, особено в енергетиката и при водните инженери.
Това съобщи в парламента образователният министър Красимир Вълчев, цитиран от БТА.
Изслушването беше по искане на ГЕРБ за политиките на просветното ведомство за подобряване на връзката между образованието и пазара на труда.
“В средносрочен план от десет години в списъка на МОН за недостиг на специалисти са инженерите – най-драматично в областта на енергетиката, водното строителство – електрониката, информатиката, педагогиката, аграрните науки, посочи министърът. – След 10 години структурата на професиите ще се промени, трябва да се инвестира в задълбочени дигитални умения, да се увеличи приемът за всички професии, свързани с техниката и инженерните специалности.“
Според него основното предизвикателство е да се насочат повече деца и техните родители към специалностите, които в Министерството на образованието и науката смятат за най-важни от гледна точка на икономиката, пазара на труда, профилите в областта на математиката и педагогиката.
Общото предизвикателство, по думите на Вълчев е, че пред всички образователни системи е динамиката на времето. “Имаме увереност, че всяко дете трябва да добие базовите компетентности”, добави министърът.
Красимир Вълчев напомни, че за България предизвикателство е и демографската ситуация.
През следващото десетилетие едва две трети ще бъдат младите, постъпващи на пазара на труда, съотнесено към тези, които излизат в пенсия.
“Трябва да се осигури профилно съответствие с потребностите на пазара на труда и затова бяха актуализирани 2200 типови програми, въведе се компетентностният подход, както и актуализация на програмите на всеки пет години в съответствие с потребностите на пазара на труда, информира Велчев. – Преструктурира се приемът в учебните заведения. Инструментите са приемът и финансовото стимулиране, важно е да се разширява също дуалната форма на обучение.”
Едно от малкото сигурни неща, по думите на образователния министър, е очакването, че всички страни ще преживеят мащабни дигитални трансформации, което означава, че по-голяма част от професиите ще искат задълбочени дигитални умения. Затова той препоръча да се инвестира в разширяване базата на софтуерни специалисти.
Красимир Вълчев припомни, че в трети клас вече има занимания по компютърно моделиране, а като цяло е увеличен приемът за професиите, свързани с информационните технологии.
“Добрата новина е, отбеляза Велчев, че информационните технологии успяват да задържат много млади хора у нас заради високите заплати. Подготвя се нова национална програма за бизнеса и училището, чиято цел е насърчаване взаимодействието между IT бизнеса и образованието.”
Вълчев потвърди, че сега има пренасищане в специалностите, свързани със социалните грижи, където е достигнат пределът на оптимизиране на приема.
“Имаме относително добра наследена мрежа от професионалните училища, но се промени профилът на икономиката в отделните региони и тези училища трябва да реагират”, така Вълчев отговори на въпрос за преодоляване на регионалните неравенства в професионалното образование във връзка с пазара на труда. – Това трябвало да стане на местно ниво като приемът се съобразява с местните прогнози.”
Министърът не отрече, че има неравенства и те са детерминирани от разпределянето на инвестициите.
“Опитваме се да водим балансирана регионална политика, училищата в по-отдалечените места получават допълнително финансиране, обясни той и цитира данни на министъра на икономиката, според които в момента има над 30 сериозни инвестиции в различни региони, като всяка една ще открие над сто работни места.– Недостигът на работна ръка ще се задълбочава, затова трябва да обезпечим икономическите зони със специалисти.”