fallback

Автобусните фирми подготвят протести

Превозвачите настояват тол системата да отпадне за тях и да останат винетните стикери

12:15 | 16.01.19 г.

Заради натрупани през годините проблеми в автобусния сектор за междуселищни превози браншови организации обмислят организирането през февруари на безсрочни протести, които ще спрат превози по редовни линии. Това каза за "Хоризонт" на БНР Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта.

За да бъдат чути и решени проблемите на автобусните превозвачи, Милтенова каза, че са изпратили писмо до премиера Бойко Борисов. Копие от това писмо е изпратено и до Министерството на финансите и до това на транспорта. Автобусни превозвачи очакват реакция от страна на държавата, тъй като нерешените проблеми в бранша могат да доведат до фалит на транспортни фирми.

Автобусният бранш настоява тол системата да отпадне за тях и да пътуват с винетни стикери, обяви на пресконференция днес Георги Милошев, председател на Българска федерация пътнически транспорт /БФПТ/, допълва БТА.

Заедно с колегите си от още пет транспортни организации - Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, Националния съюз на превозвачите, Корпорация на автомобилните превозвачи и Националното сдружение на автобусните превозвачи, те поставиха основните проблеми в бранша и заявиха, че ако исканията по тях не бъдат спазени, ще организират масов протест на превозвачите в цялата страна на 18 февруари. В това решение браншът бил обединен и протестът няма да е антиправителствен, подчерта председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.

Основният аргумент против тол системата е, че четири месеца преди стартирането й превозвачите нямат яснота за това колко ще им струва и как ще се отрази на крайната цена за потребителите. Договорите за обществен превоз са сключени основно по реда на ЗОП и са с фиксирана цена до края на изпълнението им, което не подлежи на промяна, посочи Милошев.

При непредвиден разход за плащане на тол системата изцяло ще се нарушат клаузите по изпълнение на сключените договори. "Тол системата ни поставя под въпросителен знак - какво ще плащаме от август и на чий гръб ще бъде цената на билета", попита председателят на БФПТ Георги Милошев.

Автобусните превозвачи заявиха още, че е крайно време нерегламентираният превоз, от който държавата годишно губи по 300 млн. лева, да бъде криминализиран. Те припомниха, че в България се движат около 3000 осемместни микробуса, които се водят леки автомобили. Години наред същите автобуси извършват нерегламентиран превоз, въпреки че това е известно на всички институции по места. Макар че много пъти сме сезирали НАП от две години, до ден днешен няма резултат, дори отговор, казаха превозвачите и припомниха, че през последните 4 години има над 60 жертви от дейността на тези нелегални микробуси в цяла Европа.

Държавата всеки път абдикира от проблема с нерегламентирания превоз, който е обхванал 70 на сто от обществените превози на пътници в страната, каза Магдалена Милтенова.

Друг сериозен проблем на бранша е недофинансирането на сектора, което е в огромните размери - от 50-60 на сто за последните две години. В резултат на това повече от 60 български общини са без превозвачи. Общините не заделят никакви средства от бюджетите си за финансиране на бранша, а в същото време превозвачите са задължени да издават билети с намаление, а ако не го правят, глобата е 1500 лева.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:16 | 05.09.22 г.
fallback