Въпреки че гледната точка на шофьорите е слабо застъпена през цялото време, в което се обсъжда пакета „Макрон“, в него има точки, които са в интерес на гилдията. Това коментира в ефира на БНР Господин Иванов от Сдружението на българските професионални шофьори (СБШ).
„В част от предложенията на френския президент ние виждахме шанс за по-добро заплащане откъм осигуряване и откъм заплати. Имаше точка, в която ни беше предложено равно заплащане за равен труд – тоест, да ни се плаща почасово, както примерно в Германия, в Австрия, поне по минималните стандарти за тези страни. Това щеше да бъде осигурителен праг. Виждахме повишаване на заплатата. Повтарям заплатата, а не на дохода, защото има разлика. Доходът при нас се образува от заплата 560 лв. плюс командировъчни. Тази пропорция изобщо не ни устройва и искаме уличаване на осигурителните прагове“, обясни Иванов защо представители на СБШ не се включиха във вчерашния протест в Брюксел.
Шофьорите искат преструктуриране на средствата, защото заплатата е малък процент от доходите им. „Когато излязат в болничен, шофьорите излизат на база минимален осигурителен доход, а когато се пенсионират получават малка пенсия. Вчера един колега се оплака в социалните мрежи - 44 години стаж, но 207 лв. пенсия. Вие ми кажете нормално ли е 30-40 години да живееш в камион и да вземеш 200 лв. или 250 лв. пенсия. Никъде в Европа, доколкото знаем, го няма този начин на плащане“, каза Иванов.
Той отчете и огромна разлика в това отношение сред българите, които работят за чуждестранни фирми и тези, които работят в чужбина, но за български превозвачи.
„Осъзнаваме, че част от мерките са изключително спорни и дискриминационни“, заяви той и оцени каботажа и връщането на камионите като „изключителен проблем“ за превозвачите. Иванов призова фирмите у нас да покажат, че наистина мислят за своите шофьори и да им предложат колективни трудови договори.