Законодателните реформи в сектора на автомобилния транспорт са били обсъдени на среща от европейския комисар по въпросите на транспорта Виолета Булц и транспортните министри на България, Унгария, Литва и Полша.
Утре за Брюксел заминават 360 български превозвачи, които организират протест срещу дискриминационни според тях текстове в готвените нови регулации, известни като Мобилен пакет 1.
„Европа се нуждае от ясни правила в сектора на автомобилния транспорт. Запазването на статуквото е невъзможно“, заяви след срещата комисарят, цитирана от пресцентъра на Еврокомисията.
„Ако не бъде намерено подходящо решение, ще бъдем изправени пред множество некоординирани национални изисквания. Това би довело до разпокъсване на вътрешния пазар, несигурност, по-високи разходи и понижаване на конкурентоспособността на ЕС“, допълни Виолета Булц.
Комисията представи през май 2017 г. няколко важни законодателни реформи в рамките на пакета за мобилността. Според Брюксел тези мерки ще донесат осезаеми ползи както за водачите, така и за операторите, включително равнопоставеност — всички превозвачи ще действат при еднакви условия.
Според съобщението в резултат на тези мерки ще се подобрят също така условията на труд на водачите и ще може да се потърси изход от проблема, свързан с недостига на водачи, който засяга цялата европейска промишленост.
Комисията изтъква, че политическото споразумение, постигнато от транспортните министри на 3 декември 2018 г., е важна стъпка в този процес. И приканва Европейският парламент и Съветът на ЕС да започнат работа по законодателните предложения във възможно най-кратък срок.
Очаква се към пътуващите от София за Брюксел представители на автомобилния сектор утре да се присъединят още над 100 български превозвачи и съмишленици, живеещи в района на белгийската столица или пътуващи със собствен превоз.
Към българските протестиращи се очаква да се присъединят и около 260 техни румънски колеги, сочи съобщение на Съюза на международните превозвачи, цитирано от БТА.
Протестът е обявен като "Международен протест на превозвачите срещу Мобилен пакет 1".
В протестните действия ще се включат и 10 камиона.
Според транспортните фирми с промените се въвеждат двойни стандарти в ЕС, които биха довели до ликвидиране на българския транспортен сектор чрез ограничаване на конкуренцията, кражба на шофьори и отприщване на мигрантска вълна.
Сред основните искания на протестиращите е да отпадне задължението за връщане на камионите на всеки 4 седмици до държавата на регистрация на фирмата, както и забраната за прекарване на 45-часовата почивка на водачите в кабината на камионите.
Сред важните искания е шофьорите да бъдат извадени от Общата наредба за командироване на работници в чужбина, тъй като техният труд е различен от този на всички останали командировани работници.
Готвените рестрикции засягат най-много страните от периферията на ЕС, като България поради географското си положение е най-потърпевша. Към протеста се присъединяват румънски превозвачи, както и представители на полски, унгарски, литовски професионални сдружения, които подкрепят исканията.
Протестите са мирни и не предвиждат затваряне на пътни артерии и блокади, подчертават от Съюза на международните превозвачи.
Очаква се превозвачите да бъдат подкрепени от министъра на транспорта Росен Желязков.
Междувременно той съобщи пред български журналисти в Брюксел, че утре ще присъства на заседанието на комисията на Европейския парламент, където ще бъдат обсъдени предложения за промяна на правилата в международните пътни превози, предаде БТА.
За протеста на превозвачите той уточни, че целта не е да се окаже натиск или да се покаже мощ. Ако това беше целта, можем да съберем много повече хора от тези, които ще присъстват утре, поясни Желязков. Целта е да покажем, че периферните държави, а и държави като Португалия, Ирландия и Малта, сме обединени срещу направените предложения, добави той.
По неговите думи предложението за връщане на превозното средство и на шофьора в страната на произход е дискриминационно. Министърът настоя, докато се изградят подходящи паркинги за почивката на шофьорите, водачите да си почиват в кабината на камиона, където единствено има добри условия. Той добави, че на днешната си среща с еврокомисаря Виолета Булц е получил уверение, че ЕК ще финансира изграждането на необходимите охраняеми и удобни за почивка паркинги в ЕС.
Настояваме, докато това не се случи, да няма забрана за ползване на седмичната почивка в кабината на камионите, заяви министърът.