Правителството успя да изхарчи рекордните 2.7 млрд. лв. за месец В. Сега
Правителството счупи собствения си рекорд по непрозрачно харчене - през декември "хвръкнаха" над 2.7 млрд. лв. от излишъка, показват данните на Министерството на финансите, публикувани в края на 2018 г. За сравнение в последния месец на 2017 г. по същия безобразен начин бяха раздадени "само" 1.6 млрд. лв. За пореден път правителството формира значителен бюджетен излишък, който се харчи ударно в края на годината. Така, въпреки че в края на ноември излишъкът бе 2.9 млрд. лв., реално годината приключи с едва 163.5 млн. лева плюс. Това е 0.2% от БВП. По-голямата част от парите на данъкоплатците отидоха за част от магистрала "Хемус" - 134.2 км от Боаза до бъдещата връзка с пътя Русе - Велико Търново. За нея кабинетът даде 1.349 млрд. лв. още в средата на декември - тогава само за час министрите "наместиха" близо 1.7 млрд. лв., като парите щели да отидат за ремонт на пътища, за някои от общините и за силовите министерства. По същия начин в края на 2017 г. бяха заделени допълнително 1 млрд. лв. за програмата за "безплатно" саниране, която и досега не е приключила.
Участник в строежа на "Дунав мост 2" твърди, че съоръжението е опасно В. Сега
заложен в пълния му капацитет. А цената на моста е набъбнала двойно по време на изпълнението. Това твърди инженер Иван Якимов, който е сред участниците в изграждането на моста, в интервю за "Дир.бг". Той сравни нашия мост с този в Генуа, който се срути миналото лято. Според експерта и в двете съоръжения са заложени грешки още при проектирането. От Министерството на транспорта обаче обясниха пред "Сега", че твърденията на инж. Якимов са безпочвени, но и се застраховаха, че не носели отговорност за съоръжението. Според ресорното ведомство изпълнителят - испанската фирма "ФСС Конструксион", носи пълната отговорност за проектирането и за изграждането на обекта. Не са констатирани опасни пукнатини или други деформации по моста, който се стопанисва от българо-румънското акционерно дружество „Дунав мост Видин-Калафат“, уверяват чиновниците. Но според инж. Якимов проблеми има, но засега не са се проявили драстично, защото натоварването на моста е слабо - "големите му товари - жп превозите, ги няма".
Купуваме по 40 винетки на час В. Монитор След пускането на електронните винетки всеки час сме купували средно по 40 от тях, изчисли „Монитор“. До края на 2018 г. са продадени 14 018 електронни винетки на стойност около 1,3 млн. лв. Конвертирани са 55 000 хартиени винетни стикера, сочи информация от сайта на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Най-много е-винетки са продадени чрез официалните партньори на АПИ - 6193 за над 570 000 лв. Чрез специализирания уеб сайт www.bgtoll.bg са купени 4776 е-винетки за над 428 000 лв., а чрез терминалите за самообслужване в търговските обекти са продадени 1798 за близо 140 000 лв. В пунктовете за обслужване на клиенти на АПИ са купени 669 е-винетки за над 63 000 лв., а чрез мобилното приложение са продадени 582 за малко над 46 000 лв. Най-много са годишните е-винетки, продадени за леки автомобили - 11 976 на стойност над 1,1 млн. лв. За тировете над 12 тона са купени най-много дневни винетки - 507 броя на стойност над 11 500 лв.
БНБ ускорява печатането на пари В. Труд
През 2019 г. БНБ ще отпечата с 82% повече банкноти спрямо изминалата 2018 г. Разходите на Централната банка, свързани с паричното обращение, през новата 2019 г. се предвижда да бъдат 34,84 млн. лв. Това е увеличение с 28,1% спрямо миналата година, става ясно от бюджета на Централната банка, който е приет от Управителния съвет на БНБ и е внесен за сведение в парламента. Бюджетът на БНБ се финансира изцяло от собствени ресурси като 30,9% от всичките разходи на Централната банка са свързани с паричното обращение. При определянето на необходимото за 2019 г. количество банкноти и монети са взети предвид увеличеното им търсене, подмяната на изхабените в процеса на обращение банкноти и поддържането на запаси от банкноти и разменни монети, пише в мотивите към бюджета на БНБ. Предвидените разходи за нови банкноти са в размер на 17,759 млн. лв. и се увеличават с 80,5% спрямо 2018 г. През 2018 г. бяха отпечатани около 84 млн. броя банкноти от четири номинала, а през 2019 г.
609 убити по пътищата през 2018 г., със 73-ма по-малко от 2017-а В. 24 часа
Първата жертва за 2019 г. е младеж на 20 г. от Стара Загора 609 души са загинали при катастрофи до 0 ч на 1 януари 2019 г., показва статистиката на МВР. Убитите по пътищата са със 73-ма по-малко, отколкото през цялата 2017-а. Тогава жертвите са 682. Данните за 2018 г. обаче не са окончателни, напомнят от Пътна полиция. Причината е, че има ранени с опасност за живота. Ако някой от тях почине през 2019 г. те влизат в статистиката за 2018-а, когато са се случили инцидентите с тях. В първите часове на новата година например са починали двама, които са катастрофирали преди месеци, и те са включени в цифрата 609. Окончателните резултати ще бъдат готови през февруари. Числата обаче показват, че през 2018 г. има подобрение на показателите. Ранените също са помалко - 8445-има при 8680 за 2017-а. Катастрофите намаляват с 214. През 2018 г. са 6674, а през 2017 - 6888.