Един изряден шофьор още след две години може да получи 20% намаление на застраховката „Гражданска отговорност” благодарение на системата „бонус – малус”. Това обяви Владимир Савов, член на Комисията за финансов надзор, който отговаря за застраховането, по bTV.
“Ако сме съвестни водачи, още след първата година ще получим 10% отстъпка, а след втората – още 10%, уточни той. – Останалите 5% се натрупват през следващите пет години. За различни нарушения в системата се добавят наказателни малус точки. Ако един водач е системен нарушител, може в кратък период – за една година например, доста бързо да достигне до максималния клас малус, при който застраховката се оскъпява с четири пъти.”
По думите му оскъпяване от 400% може да се постигне и с натрупване – ако например има пет пъти превишения на скоростта плюс отнемане на предимство или минаване на червен светофар.
“Нарушението трябва да е санкционирано с влязло в сила наказателно постановление”, посочи Владимир Савов.
Той коментира и критиките, че колата ще е виновна за всичко, което е направил шофьорът преди това, дори и след като е продадена.
“Това е направено с цел собственикът на колата да внимава на кого я предоставя, каза членът на финансовия регулатор. – Когато има възможност лесно да се прехвърли собствеността на колата на член на семейството или друг близък, ако това ще доведе до изчистване на натрупания малус, същият човек ще продължи да кара същата кола пак така безразсъдно и системата ще губи смисъла си. Затова е предвидено да се запазва малусът на колата.”
Той отговори и на критиките, че така при купуване на автомобил на старо новият собственик ще е наказан за действията на шофьора, който преди това е карал колата.
„Всяка сделка е покупка-продажба е доброволна, никой не ви задължава да купите точно тази кола, винаги може да се потърси друга”, твърди Савов и обясни, че информацията за историята на всяка кола ще бъде лесно достъпна и ще може да се провери по номера на рамата какъв е бонусът или малусът.
Той обаче призна, че се мисли върху варианти как да стане така, че при прехвърлянето към момента на сделката да има начин този малус да се изчиства, защото „наистина виждаме голямо съпротивление срещу тази идея”.
Владимир Тодоров, председател на управителния съвет на българската Асоциация на пострадалите при катастрофи, беше категоричен, че трябва да въведем системата „бонус-малус”.
„Тя има пряка връзка с пътната безопасност и възстановява чувството за справедливост. Към момента Законът за движение по пътищата допуска системни нарушители и не им влияе”, подчерта Тодоров.
Богдан Милчев от Института за пътна безопасност обаче е на мнение, че „тази наредба, която ни се предлага, със сигурност не гарантира тази справедливост, която всички очакваме”.
“От системата „бонус-малус” са извадени всички държавни и общински автомобили. Това са десетки хиляди автомобили, които нима не правят нарушения, нима не правят пътно-транспортни произшествия, а за тях няма да има нито бонус, нито малус”, изтъкна той.
Според него има много спорни моменти в таблицата, по която ще се отнемат различните класове и точки на водачите и тя не е съобразена в пълния обем с пътно-транспортни произшествия и причините за тях.
Владимир Савов от КФН напомни, че държавните и общински автомобили обикновено се застраховат по обществена поръчка и като цял клас – не се индивидуализират в застраховката. Затова за тях застраховката се прави по списък, няма как да се начислява бонус или малус на всеки един от тях.
Савов уточни, че става въпрос за коли, директно собственост на държавата и общините, а не държавни и общински фирми.
„Ако водачите на такива автомобили правят нарушения, ще си получат санкцията и тя ще се счита за личен бонус или малус”, допълни той.
Богдан Милчев отбеляза също, че в България няма никакъв проблем влизането в сила на наказателните постановления да се отлага с години и законът да се заобикаля, а 50% никога не си плащат глобите.
“Гражданска отговорност" ще плащат само 0,6% от собствениците на коли, или близо 18 хил. души. Това показват разчетите на застрахователните компании и КФН за ефекта от въвеждане на системата "бонус-малус".
Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка е категоричен, че системата не трябва да влиза в сила.
"Тя не се базира на абсолютно никакви данни, никой не е дал до момента от МВР статистика колко са добрите шофьори и колко са лошите шофьори. Тя цели едно – по-голяма тояга за шофьорите и пълнене на джобовете на застрахователите и ще доведе до напрежение", заяви той в студиото на "България сутрин" по Вulgaria ON AIR.
Председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров напомни, че философията на "бонус-малус" по целия свят е да санкционира лошите водачи и да стимулира добрите да продължават да са изрядни. Той обаче се съгласи с Йонко Иванов, че представените данни за поведението на шофьорите и за колко то тях ще се оскъпи застраховката "Гражданска отговорност" са дискусионни.
"Трябва да тръгнем отнякъде. Тази система ще даде някаква справедливост. Сега всички плащаме по равно. Този, който има 30 акта и 30 000 лв неплатени глоби, също плаща колкото изрядния водач, което не е редно", настоя Тодоров. Той допълни, че се надява всички констатирани слабости да бъдат отстранени, но системата да влезе в сила.
Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка опроверга информацията, че ще отпадат въпроси от листовките при изпитите за шофьорска книжка.
Йонко Иванов обясни, че не се е коментирало такова нещо, а за да отпаднат определени въпроси, трябва да се смени учебната документация, но смята, че „наистина има неща, които трябва да отпаднат”.
Владимир Тодоров даде пример с въпроси, които са неадекватни, защото нямат отношение към пътната безопасност и поведението на водачите.
Още от разговора вижте във видео материала на Вulgaria ON AIR