78% от собствениците на автомобили (над 2 млн. коли) ще плащат по-евтина полица по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“, тъй като ще попаднат в бонус-класовете на новата система. Това съобщиха от Комисията за финансов надзор (КФН) по време на пресконференция, посветена на публикуваната наскоро за обществено обсъждане проектонаредба за въвеждане на системата "бонус-малус".
Според регулатора около 44%, или 1 млн. души, ще достигнат максималния бонус и ще плащат с 25% по-малко или около 225 лв. (по сегашни цени) за „Гражданска отговорност“. От КФН посочват, че ако един шофьор кара без нарушения 2 години, това ще гарантира по-ниска полица за него с около 20%. Една година без нарушения ще означава с 10% по-евтина „Гражданска отговорност“.
От регулатора очакват, че около 18% от водачите ще попаднат в по-високия клас и ще плащат повече. По-конкретно максималното оскъпяване от 1200 лв. се очаква да плащат около 18 хил. души.
От КФН посочиха и конкретни примери. Оскъпяването на „Гражданската отговорност” например при превишена скорост ще означава 10% над застраховката. Ако това нарушение е в населено място и сериозно надскача разрешената скорост, може да стигне и до 30 на сто. Най-голямото наказание – плюс 400%, ще е заради тежки катастрофи с причинена смърт. Попадането в най-тежката група се получава и при извършването на поне 8-9 по-незначителни нарушения в рамките на една година.
Неправилното паркиране, карането в бус лентата и превишението на скоростта с до десет километра в час над ограничението няма да се отчитат в системата "бонус – малус".
Според експерти обаче статистиката, на базата на която е изготвена наредбата за класовете бонуси и малуси, е неточна. От КФН не предоставиха на журналистите конкретните разчети с мотива, че консултантът по подзаконовия нормативен акт ги е получил от КАТ и данните са конфиденциални. От регулатора увериха, че вярват на 100% на данните, но въпреки това остават съмненията, че повече водачи може да се окажат сред засегнатите с по-висока цена на ГО.
На въпрос на Investor.bg дали се обсъжда отпадане на спорните текстове за продажбата на кола втора употреба от собственик с много нарушения и ГО от 1200 лв., от КФН обясниха, че все още се обсъждат различни варианти. По принцип не се обсъжда отпадане на тази част от новите предложения, а по-скоро прецизиране на текстовете и възможност за „зануляване“, но това трябва да се случи по начин, който да не допуска възможността да си прехвърлиш колата на някой близък или роднина и отново да продължиш да шофираш рисково, обясни Владимир Савов, член на Комисията за финансов надзор.
Проблемът е, че в сегашното предложение на наредбата, ако една кола е със скъпа застраховка "Гражданска отговорност", при продажба на машината новият собственик ще продължи да плаща висока премия, дори да е изряден шофьор. От КФН обясниха още, че на един рисков водач ще бъдат нужни 12 години, за да изчисти лошата история с нарушения и да достигне до неутрална цена на задължителната полица (без бонуси и без малуси). Малусът в цената на застраховката ще се чисти само с изрядно шофиране, каза Николай Петков от работната група подготвила предложението, което до 2 декември е предмет на обществено обсъждане.
Наредбата за системата "бонус - малус" се очаква да бъде приета до края на годината. През 2019 г. всички шофьори ще са без бонуси или по-скъпи застраховки. Ако шофьорите са без санкции, през 2020 година ще плащат по-евтина премия, но ако са с нарушения, "Гражданската отговорност" ще им е по-скъпа.
Целта на новата система за санкции и поощрения е да се запазят същите приходи за застрахователните компании, но при по-справедливо разпределение, каза Владимир Савов. Ако системата събира по-малко или повече пари, може да настъпят корекции и санкциите да се намалят или увеличат, допълни той. По думите на Савов никой застраховател не „би повишил цените просто ей така“. Близо 40% от пазара се държи именно от „Гражданска отговорност“ и ако някой повиши цените, означава да загуби пазарен дял, обясни още той. Премията трябва да бъде достатъчна, така че да се събират нужните средства за ревизии и за изплащане на щети, добави експертът.
От КФН не скриха, че има и други проблемни текстове в новата наредба. Така например все още не е ясно какво ще се случва с нарушенията, за които наказателните постановления не са влезли в сила или се обжалват. Понякога този процес може да се разпростре в 2 календарни години, макар че нарушението фактически е направено само в едната, което ще окаже влияние на цената на застраховката и за бъдещ период. Освен това много хора не знаят, че са санкционирани и разбират за това, едва когато бъдат спрени на пътя от КАТ. Към днешна дата глобите към пътна полиция имат и давност.