Никой не знае кога ще тръгнат влаковете през Кресненското дефиле В. Сега
Три дни след катастрофата на пътнически влак в Кресненското дефиле край село Черниче все още не е ясно кога линията ще бъде ремонтирана и движението ще бъде възстановено. Това съобщиха за в. "Сега" от Национална компания "Железопътна инфраструктура" вчера. В понеделник вечерта пътнически влак от Петрич за Благоевград дерайлира в дефилето след сблъсък с паднала върху трасето огромна скална маса, тежаща около 50 тона. Общо във влака са пътували 50 души. Пострадаха осем души - шестима пътници, заместник-машинистът и началник-влакът. Във вторник транспортният министър Росен Желязков каза, че става въпрос за "класически случай на форсмажор". Главният ревизор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Бисер Минчев от своя страна каза, че "срещу природата не можем да се борим", имайки предвид, че няма как да се предвиди кога ще се активира свлачище. Превенцията на подобни инциденти и поддръжката на жп трасетата са задължение именно на държавната компания.
Правителствената болница става най-голямата детска клиника В. Сега
Изненадващо и без обяснения, Министерският съвет реши вчера да отнеме статута на болница "Лозенец" като правителствена и да я направи детско лечебно заведение - вероятно голяма нова детска болница, в която да бъдат обединени всички педиатрични специалности и за която лекари и пациенти настояват от години. "Правителството одобри проект на Закон за изменение на Закона за лечебните заведения. Промяната предвижда отмяна на §5 от Преходните и заключителните разпоредби на закона, съгласно който болница „Лозенец“ е лечебно заведение към Министерския съвет по смисъла на чл. 5, ал. 1 от закона и е второстепенен разпоредител с бюджет по бюджета на МС. Болница „Лозенец“ е единственото лечебно заведение по чл. 5, ал. 1, по отношение на което статутът е определен на законово ниво. Отмяната на параграфа ще създаде възможност за правителството да вземе решение по отношение на статута на болницата, превръщайки я в първото многопрофилно лечебно заведение за болнична помощ, осигуряващо комплексно лечение на деца", гласи лаконичното съобщение на кабинета. Идеята да има нова детска болница у нас е от няколко години, а целта е разпокъсаните в момента детски отделения в различните лечебни заведения и самата болница по педиатрия в София да се обединят, за да се осигурява комплексна грижа, вместо по-сериозните случаи да бъдат разкарвани от болница в болница.
Поне 2000 българи горят на Черния петък В. Монитор
Денят на големите намаления, познат като Черния петък, който предстои утре, вкарва в капана на измамници по около 2000 българи всяка година. Това сочат данните на разследващите, експертите по кибербезопасност, както и ГДБОП. Именно последните се занимават с разкриването на престъпленията, който са извършени онлайн и от тях хората са изгубили пари. Само подмамените за несъществуващи продукти и услуги горят с десетки хиляди левове всяка година. Най-честите измами са поръчки на стоки, които така и не пристигат, въпреки че за тях са направени преводи. Другото е покупки на ваучери за почивки в реални хотели, които обаче се оказва, че не стигат до истинските собственици на местата за настаняване, а се прехвърлят през сайтове двойници.
Борбата за по-чист въздух поражда и социален риск В. Труд
В последните години борбата за по-чист въздух и опазването на климата от драстични промени се превърнаха във фиксидея за брюкселските чиновници. Примката около топлоелектрическите централи, използващи фосилни горива, както и големите заводи, периодично се стяга все повече и повече по отношение на отделяните от тях вредни емисии в атмосферата. Последното затягане на възела бе с приемането в края на април 2017 г. на Директива 2010/75/ЕС с нови още построги изисквания по отношение на големите горивни инсталации и промишлеността. Завишените критерии по отношение отделянето от ТЕЦ-овете във въздуха на серен двуокис, азотен окис, живак и фини прахови частици бяха приети от специален комитет на страните членки на ЕС въпреки съпротивата на България и още седем държави. Новите по-строги изисквания влизат в сила от 2021 г. и засягат и българските централи: ТЕЦ “Марица Изток 2” ЕАД, ТЕЦ “ЕЙ И ЕС Гълъбово”, ТЕЦ “КонтурГлобал Марица изток 3”, ТЕЦ “Брикел”, ТЕЦ “Марица 3”, ТЕЦ “Бобов дол”, “Топлофикация Перник”, “Топлофикация Сливен” ЕАД и “Топлофикация Русе” ЕАД.
300 лева глоба и 70 лева такса, ако караш без винетка В. 24 часа
300 лв. глоба и 70 лв. компенсаторна такса ще плащат шофьорите, които не са си купили винетка и бъдат хванати на пътя. За камионите над 12 тона и превозните средства между 3,5 и 12 тона компенсаторната такса е съответно 175 и 125 лв. Глобата за тях е 1800 лв. Това става ясно от промени на тарифата на таксите, които събира Агенция “Пътна инфраструктура”, обявени за обществено обсъждане. Компенсаторната такса ще играе ролята на междинна санкция. Засега няма промяна в цените на винетките, се вижда от предложенията. Новото е, че догодина ще има и за уикенда, която ще важи от 12,00 ч в петък до 23,59 ч в неделя. Очаква се тя да бъде предпочитана повече от седмичните и месечните винетки от шофьорите, които по-рядко пътуват по платената пътна мрежа, мотивират се от АПИ. Цената е изчислена, като са взети предвид редица фактори и разходи. По препоръка на Световната банка е определена максимална стойност на уикенд винетката в размер на 13,20 лв. По метода на приспадане на абсолютните административни разходи се определя минималната цена в размер на 7,60 лв