Генералният проблем на БДЖ е непрофесионалното управление. Железницата се управлява не като национален железопътен превозвач, а като финансово-счетоводна къща. Това каза пред Bloomberg TV Bulgaria проф. Йордан Мирчев, основател на Движение за европейско развитие на българските железници и бивш председател на транспортната комисия в парламента.
По думите му е недопустимо е срещу 2 млрд. лв. от бюджета да останеш без подвижен състав.
"Някой трябва да потърси отговорност за провалените обществените поръчки за ремонт на локомотивите и съществуващите електрически мотрисни влакове. Те бяха непрофесионално подготвени. Кризата в БДЖ не е само финансова, а преди всичко техническа, липсват съвременни технологии", категоричен е гостът.
Неговата организация предлага интегриран модел на управление на железопътната инфраструктура с равнопоставен достъп на всички превозвачи – държавни и частни, без кръстосано субсидиране от товарни към пътнически превози.
Мирчев настоя представители на Министерството на финансите и Министерството на транспорта в общ кризисен съвет да проследят как се използват средствата от бюджета.
„Отделно експерти трябва да разбият този монопол от приятелски кръг, който спъва развитието на БДЖ", препоръча той.
"Вчерашният инцидент в Кресненското дефиле е много неприятен случай в един труднодостъпен район. Пътниците все пак са имали късмет. За съжаление, проблемите в Национална компания "Железопътна инфраструктура" също не са малко. Липсват средства. Всички инвестиции по програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ са насочени в направлението София-Пловдив-Бургас".