През последната седмица обществената действителност в страната е разтърсена от мащабни протести срещу високите цени на горивата, допълнени от новината, че Комисията за защита на конкуренцията е започнала проверка на шестте най-големи вериги бензиностанции в България.
Според енергийния експерт Васко Начев основна причина за високите цени на горивата за крайните потребители е фактът, че руската компания „Лукойл“ контролира по-голямата част на акцизните складове, което ѝ дава възможността да контролира цените въпреки ниския акциз и ДДС за горивата.
„Официално „Лукойл“ притежава 40% от бензина в акцизните складове, но с подставени лица този процент достига до 85-90 на сто“, заяви Начев в ефира на БНТ.
„На практика всички големи играчи купуват от „Лукойл“. Внася се единствено високият клас А100, така че има нещо изкривено“, добави той.
По думите на експерта е нужно да се предприеме законодателна инициатива, с която да бъде сменен моделът, по който работи пазара на горивата в страната, тъй като дори да се намали акцизът, „най-много след шест месеца цените отново ще достигнат сегашните нива“.
„Пазарният механизъм за търсене и предлагане работи безотказно. В този смисъл това е мястото, към което правителството трябва да насочи усилията си“, подчерта Начев.
Цените на горивата в страната са винаги „малко под фокуса на общественото недоволство“, а за последните два дни цената на бензина клас А95 е спаднала с 0,20 лв, коментира експертът.
„Ако погледнем таксите, акцизът и ДДС у нас са сред най-ниските, а в същото време се доближаваме до цените на горивата в Европа и това всъщност е основният въпрос“, допълни Начев.
Според другият гост в БНТ проф. Атанас Тасев всяка намеса в пазарната логика може да окаже негативен ефект.
„На този етап възможностите на държавата са твърде ограничени“, смята той, като добавя: „Вече бяха наложени мерки за регулиране на цените на горивата. Нищо положително няма да се случи с промени по касовата бележка".
Според Тасев основните производители и дистрибутори трябва да разработят нова методика и да проведат разяснителна кампания за горивата.
„Когато пада цената на петрола, не така бързо се понижават и цените на горивата за крайните потребители, защото компаниите, които купуват петрол работят с фючърси“, разясни Тасев, добавяйки: „При фючърсите реално петролът вече е купен, стои в танкерите и не може да бъде продаден на по-ниска цена от тази, за която вече е бил договорен. И обратно – когато поскъпва петролът, рязко скача цената на дериватите, защото всеки търси максимална печалба“.