Зад вдигането на данъка за стари автомобили стои екологията, заради което принципът му е „замърсителят плаща“, както е в цяла Европа. Това обясни в ефира на БНТ кметът на Бургас Димитър Николов.
Според него налогът на по-старите автомобили ще се вдигне с между 2 и 13 лв. на годишна база, а данъкът за по-новите автомобили ще се намали.
Идеята за въвеждането на този данък е на местната власт с идеята да се помогне на големите градове и да се мотивират собствениците на старите автомобили, които не се използват, да не се регистрират, обясни Николов и добави, че решението с колко точно ще се променят ставките зависи от всяка отделна община спрямо местната специфика. Той обаче е категоричен, че решенията не са политически мотивирани.
„Това са кметове, които са представители на всички политически сили в страната. Решението е взето единодушно от всички и темата се дискутира от години. Нашите опасения са, че следващите години България ще бъде залята от стари дизелови автомобили втора ръка от Европа, които ще са сериозен замърсител“, обясни Димитър Николов.
Той цитира данни, според които между 33-35% от замърсяването в градовете се дължи на автомобилния трафик.
Кметът на Бургас каза още, че в неговата община са регистрирани около 100 хил. автомобила, като новите данъци ще засегнат около 40 хил. от тях.
„По наша информация две трети (от тези 40 хил.) се използват, а една трета не се използват по предназначение като автомобил. Някои се използват за запазване на паркомясто, част от тези автомибили се използват за склад. По-изгодно е да се плати годишният данък, защото тогава държавата няма да право да репатрира автомобил, за да освободи пространство“, посочи Димитър Николов и призна, че вероятно в общинските бюджети ще влязат по-малко средства заради отстъпката за новите автомобили.
От Националното сдружение на общините (НСОРБ) пресмятат, че автомобил Volkswagen Golf 2, произведен 1993 г. до сега е плащал годишен данък от 25,90 лв. С промените за този автомобил ще се дължи 39,20 лв, което е с 13,30 лв. повече или 1,11 лв. месечно. За сравнение, за Porsche Cayenne 2003 г., 250 киловата, досега е плащано 30 лв. (регистриран като товарен автомобил, тип „баничарка“). Сега ще плаща 420 лв. или 390 лв. повече, защото e некоректно регистрирано и така е заобиколен законът. Коректните собственици на такива коли, които са ги регистрирали като пътни превозни средства ще имат намаление в данъка – защото досега са плащали по 525 лв., сега ще плащат 420 лв. (Евро 4).
От сдружението настояват за среща с президента Румен Радев, на която да го запознаят промените в данъка за автомобилите. По думите на председателя на НСОРБ и кмет на община Велико Търново Даниел Панов тази тема е силно манипулирана. Той поясни, цитиран в прессъобщение от сдружението, че още през 2015 г. Общото събрание на НСОРБ гласува концепция на изцяло нов Закона за местни данъци и такси.
Във връзка с наложеното президентско вето, Димитър Николов, който е и член на управителния съвет на НСОРБ, направи предложение становищата на сдружението, касаещи законови промени, предварително да бъдат изпращани на президента, за да има ползотворна комуникация между институциите.