Будният български гражданин може да бъде срещнат на много места в страната през тази година. Виждаме го до палатки пред Народното събрание, да крачи по жълтите павета или да натиска клаксона на своя автомобил по главните пътните пътни артерии в София.
Поводите за неговото недоволство са много, но най-актуалният от тях е скорошното поскъпване на горивата, което се почувства особено силно през миналия месец.
Според Георги Вулджев, главен редактор на ЕКИП и член на управителния борд на Българското либертарианско общество, темата за горивата, тяхната ценова динамика и проблемите на пазара на дребно в България стана любима на медиите.
За да се обясни ситуацията, трябва да се разгледа внимателно цялостната обстановка – движението на цените през последната година, процесите на глобалния пазар и политиката на държавата и в частност действията на правителството спрямо пазара на дребно.
Промяната и динамиката в цената на горивата на дребно в България следва плътно процесите на международния пазар, които за територията на Европа се обвързани с цената на сорта Брент, добиван в Северно море. Той е еквивалентен показател на американския лек суров петрол West Texas Intermediate.
Поглеждайки графиката, може да се види, че се отличават два основни периода на значително увеличаване на цената на петрола през 2018 г.
Първото покачване стартира в началото на април и достига своя апогей в средата на май, след което в продължение на близо месец и половина се стабилизира на ниво от 74-76 долара за барел.
След средата на юли сортът започва да поевтинява, като в средата на август достига стойност от около 70 долара за барел.
Следва рязък скок до 86 долара за барел в началото на октомври. Следва пик в цената, след което отново започва да поевтинява. Спадът продължава до началото на ноември, достигайки 71 долара за барел.
Вулджев сравнява тази динамика с тенденциите на българския пазар на дребно на горива.
На графиката са показани промените в цените на бензин клас А95 за периода (13.11.2017 г. - 13.11. 2018 г.), като е изобразена осреднената стойност на цените, предлагани от различните компании на българския пазар на дребно.
Тук също има два периода на покачване на цените.
Първият започва от края на април тази година и продължава до началото на юни. Тогава цената на дребно се покачва от 2,09 лв за литър до 2,26 лв за литър. Следва продължителен период от около 3 месеца до средата на септември, когато цената остава почти непроменена.
От 18 септември до 22 октомври цената отново започва да расте, отчитайки ръст от над 0,10 лв до 2,38 лв за литър. В момента се отбелязва спад до 2,23 лв за литър.
Вулджев разглежда и динамиката при цената на дизела от същия период. Отново имаме покачване на цената от 2,10 лв до 2,28 лв за литър от края на април до началото на юни, подобно на ситуацията с бензина.
Следва 3-месечен период без промяна в цената, последван от сериозно повишение от 2,30 лв за литър до 2,42 лв , което започва от края на септември и продължава до края на октомври.