Промените при задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ (ГО) и въвеждането на системата "бонус-малус" предвиждат по-лошите шофьори да плащат повече, а добрите да получават 25% отстъпка от гражданската си отговорност, ако 7 години са карали без нарушения или катастрофи.
Мнозина обаче питат защо малус точки ще се пишат и на автомобилите. Целта е да няма злоупотреби, заяви пред Нова телевизия Николай Петров, началник на отдел в Комисията за финансов надзор (КФН).
„Основният принцип, по който трябва да се работи, е на базата на собственика, т.е. аз притежавам една кола и оттук нататък пътнотранспортните произшествия и наказания се пишат на моя сметка, независимо кой управлява колата. Ако под някаква форма малусът не бъде прикачен и към автомобила, начинът за заобикаляне на системата би бил много по-лесен”, обясни той.
Николай Петров обясни, че точки се пишат на автомобила и в Румъния само за служебните коли.
„Бонусът се трупа с времето. Трябва да е минала една година и се слиза с един клас надолу. Системата предвижда, че се взима по-лошият клас от този на собственика и от този на автомобила”, каза още Петров.
„Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”. Системата ни е направена така, че ако вие цял живот карате чужди автомобили и нямате собствен, вие никога няма да усетите системата "бонус-малус", защото никога няма да сключите "Гражданска отговорност".
Ние не можем да създадем 100% справедлива система в ситуация, в която обстоятелствата са несъвършени”, уточни той.