През първите 10 дни на декември на пазара в България вече ще се предлагат фискални устройства и системи, отговарящи на новите нормативни изисквания. Това стана ясно по време на среща в Националната агенция по приходите (НАП) с Българския институт по метрология (БИМ), мобилните оператори в страната, разработчиците на фискални софтуерни системи, производители на касови апарати и бизнес организации, съобщиха от приходната администрация.
Към момента за изпитване в БИМ вече са предадени 12 модела фискални устройства, като се очаква те да бъдат предложени за продажба в търговската мрежа до 40 дни.
Съгласно сроковете, записани в Наредба Н-18/2006 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, всеки регистриран по ДДС търговец трябва да модифицира или смени фискалното си устройство до края на март 2019 г., а всички нерегистрирани по ДДС да направят същото до края на юни идната година. Според НАП сроковете са напълно изпълними, ако всички заинтересувани страни започнат подготовката веднага.
Заради годишни загуби на хазната в размер на над 330 млн. лв. от укриване на обороти и манипулиране на фискални системи основно в заведения за хранене и развлечения и обекти по курортите беше променено законодателството и бяха въведени изисквания данни за всяка касова бележка да се изпращат в НАП, а всеки фискален бон да съдържа уникален QR код, позволяващ той да бъде проверен от клиента с мобилно приложение.
Според новите правила служебните бонове се забраняват, а търговците, които използват софтуер за управление на продажбите трябва да свържат всички фискални устройства и принтери, намиращи се търговския обект с него, припомнят данъчните. Въвежда се и задължение търговците, които оперират електронни магазини да ги обявят в приходната агенция.
На интернет страницата на НАП е публикуван специален софтуер, с който всеки, притежаващ фискално устройство, може да провери дали то подлежи на доработване или не.
Само преди седмица обаче бизнесът определи масовата подмяна на касовите апарати заради новите изисквания на приходната агенция като пореден удар върху легалната икономика. Според становище на Българска стопанска камара (БСК) промените в наредбата са пример за нормативна нестабилност и за въвеждане на административна и финансова тежест без адекватна оценка на въздействието.
Според работодателите има различни данни за реално функциониращите фискални устройства, но понастоящем те са не по-малко от 250 хиляди. От тях над 100 хиляди не подлежат на обновяване и ще трябва да бъдат подменени. От оставащите 150 хиляди устройства – около 50 хиляди са фискални принтери, при които доработката ще е по-изгодна от закупуване на ново устройство, но и тук ще се наложи подмяна на поне 10 хиляди устройства. И още около 100 хиляди устройства, за които търговците ще трябва за изберат дали да ги обновят или да си купят нови. Практиката показва, че в много случаи е по-изгодно да се закупи ново устройство, вместо да се обновява съществуващото.
От БСК изразиха недоволство, че близо месец след публикуване на наредбата все още нямаше одобрени устройства от новия тип, а производителите на софтуер не знаят към какви устройства следва да приведат изискванията на произвеждания от тях продукт.
Днешното съобщение от НАП за новите касови апарати е отговор именно на тези критики.