fallback

Управляващите предлагат нов модел на грижата за хората с увреждания

Нова агенция ще следи за качеството на социалните услуги, въвежда се и лиценцзионен режим за всички частни доставчици за социални услуги

09:46 | 31.10.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Нов модел на грижата за хората с увреждания - заместваща грижа се регламентира в проекта на Закон за социалните услуги. Това е третият ключов закон за хората с увреждания, който вече е готов и от 16 октомври е публикуван за обществено обсъждане. Предложения и становища по законопроекта могат да се дават до 15 ноември включително. Социалният министър Бисер Петков ще представи днес пред парламентарната комисия по труда и социалната политика основните моменти в закона.

Заместващата грижа е уредена като подкрепа за хора, полагащи грижа за зависими членове на семейството, не само деца. Тя е дефинирана като краткосрочна грижа, която се предоставя за подкрепа на семейства на деца с увреждания, семейства на роднини и близки, в които са настанени деца с увреждания, приемни семейства, семейства на хора с трайни увреждания в невъзможност за самообслужване, семейства и хора, които се грижат за възрастни хора в невъзможност за самообслужване, в случай, че тези, които обичайно полагат грижата, не могат да я осигурят, пише в мотивите на законопроекта. 

Заместващата грижа ще се предоставя в срок не по-дълъг от 30 дни в рамките на една календарна година. Тя може да се предоставя в социални услуги за резидентна и дневна грижа, в домовете на хората, за които се полага грижа и в домовете на приемните семейства. Приемни семейства могат да ползват заместваща грижа само за деца. Ако хората получават възнаграждение или финансова помощ, финансирани от държавния бюджет, във връзка с полаганата от тях грижа за децата или други членове на семейството, те не могат да ги получават за срока, в който се предоставя заместващата грижа.  За първи път се регламентира предоставянето на асистентска подкрепа за възрастни хора в невъзможност за самообслужване  В Закона за социалните услуги за първи път се създава законов ред за предоставяне на асистентска подкрепа за хора в надтрудоспособна възраст в невъзможност за самообслужване, както и за хора с увреждания, ако не ползват такава подкрепа по друг закон.

Дефинира се съдържанието на асистентската подкрепа, определят се функциите на асистента и на общината, когато услугата се финансира от държавния и общинския бюджет. Общината се задължава да организира предоставянето на асистентската подкрепа по начин, който да позволи комплексно предоставяне на различните видове социални услуги в домашна среда. Изрично се регламентира, че насочването за ползване на асистентска подкрепа, която се финансира от държавния и общинския бюджет, се извършва само от общината, която предоставя услугата, т.е. не се прилага общият ред, независимо от групата потребители. Право на социални услуги ще имат всички, които се нуждаят от подкрепа  Право на социални услуги ще имат всички хора в България, които се нуждаят от подкрепа, която може да бъде оказана чрез социалните услуги. Създава се възможност за ползване на общодостъпни социални услуги от всички хора, а не само от уязвими групи. Това ще са услуги за информиране, консултиране и обучение за реализиране на социални права и за развиване на умения, които се предоставят за срок до два месеца. В групата на общодостъпните услуги ще се включи и мобилната превантивна общностна работа. Хората имат право да бъдат информирани и консултирани за тези услуги, но ползването им няма да зависи от предварителна оценка. 

Всички останали услуги ще бъдат специализирани и ще се предоставят при настъпване на определен риск за живота, здравето, благосъстоянието или развитието на човек и при необходимост да бъде задоволена специфична потребност на определена група хора.  Достъпът до социални услуги се облекчава Облекчава се достъпът до социални услуги чрез премахване на издаването на заповеди за настаняване и направления за ползване на услуги. Насочването за ползване на специализираните социални услуги ще включва предоставяне на информация и консултиране с цел хората да направят информиран избор на услуга и даване на предложение за подходящите услуги. Общодостъпните услуги ще се ползват без насочване, оценка и сключване на договор. 

Национална карта ще определи социалните услуги, финансирани от държавния бюджет

Въвежда се планиране на национално ниво на социалните услуги, финансирани от държавния бюджет, чрез разработване на национална карта на социалните услуги. Картата ще се разработва въз основа на анализи на потребностите и планиране на общинско и национално ниво, но в съответствие с нормативно определени критерии.

Предвижда се и нейното актуализиране. Ще бъде приета наредба за планирането на социалните услуги. Услугите, финансирани от държавния бюджет, ще бъдат класифицирани в три основни групи - услуги на общинско ниво, които задоволяват потребностите на населението от общината; услуги на областно ниво, които задоволяват потребностите на хората от цялата област; услуги на областно ниво, които задоволяват потребностите на хора от цялата страна. 

Чрез планирането на социалните услуги на национално ниво (националната карта) ще се определят всички социални услуги, които се финансират изцяло или частично от държавния бюджет, като изрично е регламентирано, че това са услугите, които съответстват на приоритетите на държавната политика в областта на социалните услуги. В картата ще се определи и максималният брой потребители на всички социални услуги, за които се осигурява изцяло или частично финансиране от държавния бюджет. Националната карта ще се приема от Министерския съвет. Определят се доставчиците на социални услуги, като от сегашния кръг доставчици отпада държавата. Сега държавата е посочена като доставчик на социални услуги, но на практика само ги финансира и контролира. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:26 | 12.09.22 г.
fallback