Ревизира се проектът за ново трамвайно трасе по ключовия столичен бул. „Цар Борис Трети”, като е възможно той да бъде преработен. Това съобщи главният архитект на София Здравко Здравков в студиото на БТВ.
Автор е инж. Румен Борисов, който публично се отказа от работата си по ремонта на ул. „Граф Игнатиев” с мотива, че фирмата изпълнител използва изолационен материал, различен от първоначално заявения и който всъщност ще усилва трептенията от трамваите по околните сгради.
Investor.bg припомня, че от гражданската организация „Спаси София” сезираха прокуратурата и европейските институции, тъй като конкурент на „Джи Пи Груп” е бил отстранен от обществената поръчка именно заради заявена още в първоначалната документация употреба на по-евтин материал.
Арх. Здравков на няколко пъти отклони въпроса дали има нарушение на Закона за обществените поръчки, като подчерта, че проверките са започнали, но промяната в проекта на „Граф Игнатиев” е заради грешки на инж. Борисов, автор на една трета от трамвайните трасета в София, на втората и третата линии на метрото, както и на отклонения на първия диаметър.
По думите на главния архитект на столицата експертен съвет, в който влиза шефът на метрото проф. Стоян Братоев, е открил сериозни проблеми и е излязъл с конкретни забележки към проектанта, свързани с „цялата безопасност на трасето”.
„Проектантът отказва да оправи забележките, не знам защо се прави в момента на ощипана мома”, коментира арх. Здравков и допълни, че инж. Борисов се е отказал от проекта с декларация, „с която е наплюл Столична община”.
Според него сега подобна е ситуацията и с релсите по „Цар Борис Трети”, където се движи една от най-натоварените трамвайни линии в София - №5, и която поне в обозримо бъдеще няма алтернатива за десетки хиляди граждани.
Главният архитект е на мнение, че инж. Борисов или ще трябва да преработи проекта си, или да „постъпи по сходен начин”.
От разговора със Здравко Здравков не стана ясно дали общината и нейните дружества ще проверяват по някакъв начин вече реализираните проекти на инж. Румен Борисов при положение, че за една недовършена и за една незапочната отсечка възложителите твърдят, че има проблеми с безопасността и липсва цялостна възможност да се реализират както е планирано.
На въпрос кой сега проектира релсите на „Графа” арх. Здравков е категоричен, че фирма „Трансгео” има нужния опит, придобит “при проектирането на железопътни участъци”.
„Проектирането на релсов път е специфично и проектантите по жп транспорта са едни от най-добрите”, е мнението на архитекта.
Той съобщи, че от прокуратурата проверяват казуса и обстоятелствата, довели нуждата от изменение на проекта за релсовия път по ул. "Граф Игнатиев" в София и поясни, че фирмата която доставя материала за ремонта на столичната улица е световно известна. Здравков е категоричен, че тя също проверява материала и поставянето му и трасето и обясни, че фирмата изпълнител е поставила над 1 млн. квадратни метра в цяла Европа и “това, което се поставя не е рециклиран материал, а качествен материал”.
Главният архитект е на мнение, че винаги в процес на строителство се правят промени и доработки. “Дали е спазен законът за обществени поръчки ще кажат проверяващите, общината е спазила изискванията”, допълни той.