БСП внесе сигнал до прокуратурата с искане за проверка и отмяна на решението на Министерски съвет за започване на процедура за отдаване на Летище София на концесия. Това заяви пред медиите депутатът от левицата Елена Йончева, след като входира сигнала в деловодството на прокуратурата, заедно с група депутати, предава БТА.
Йончева обясни, че летището е обявено за обект със значение за националната сигурност с постановление на Министерския съвет от 2009 г., а според Закона за концесиите не се допуска отдаване на концесия, ако е застрашена сигурността на държавата.
Елена Йончева припомни, че миналата година служебното правителство е спряло отдаването на концесия именно заради съмнения за заплаха за националната сигурност.
По думите на депутата от БСП за България Филип Попов е възможно Министерски съвет да отмени постановлението си и да извади летището от обектите със значение за сигурността, но то ще има сила занапред. Според него правителството вече е стартирало процедурата незаконосъобразно.
През лятото БСП направи неуспешен опит да спре процедурата за концесията на Летище София. Социалистите са на мнение, че летището няма необходимост от голяма инвестиция, а и работи на печалба. Изказени бяха и опасения, че концесионерът може да преотдаде летището на други фирми. Срещу предложението гласуваха 95 депутати, 59 подкрепиха искането, а 7 се въздържаха при разглеждането на искането в пленарната зала.
През юли от "БСП за България" внесоха и законови промени, с които да се забрани отдаването на концесия на обекти, приватизацията на които не е разрешена. Промените бяха в Закон за изменение и допълнение на Закона за концесиите.
Прогнозираната cтoйнocт нa ĸoнцecиятa нa лeтищe "Coфия" e 3,9 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 милиapдa лeвa. Кoнцecиятa щe бъдe зa cpoĸ oт 35 гoдини.
В края на юни Mиниcтepcĸият cъвeт разреши отново oтĸpивaнeто на пpoцeдypa зa ĸoнцecиятa нa Лeтищe "Coфия".
Процедурата за концесия бе обявена за първи път от предишното правителство на Борисов с идеята значителна първоначална вноска да отиде за разплащане на дълговете на БДЖ. Тя обаче бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков през март 2017 г. с мотива, че не защитава достатъчно добре публичния интерес.
Позицията на БСП тогава бе категорично против процедурата.
За да обяви отново процедурата, транспортното министерство използва консултантска помощ от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.