fallback

Как ще се отразят новите продуктови такси на автомобилния бранш?

С 5% по-скъпи билети за автобусите от общинската пътна мрежа заради влезлите в сила нови екотакси прогнозират от Съюза на автобусните превозвачи

13:50 | 11.09.18 г.

Промените в Наредбата за продуктовите такси са незаконосъобразни. Изменения на таксите и въвеждането на нови обекти на облагане трябва да се случат чрез закон, а не чрез наредба. Това заяви Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

Тя направи коментара си по повод предвидените изменения в Наредбата за продуктови такси. Част от тях са въвеждането на продуктови такси за автобуси и камиони, включително и за нови, както и увеличение на таксата за старите автомобили.

„Продуктовата такса за автомобили е неправомерна. Тя се плаща веднъж от производителя и от този, който внася автомобила на пазара. Би било редно да я има само когато автомобилът се внася от трета страна, която не е член на Европейския съюз (ЕС). Към момента таксата е административна държавна принуда в полза на частен бизнес, в случая това са рециклиращите компании“, посочи експертът.

Според Цанева трябва да има насърчителни мерки, с които собствениците сами да връщат автомобилите си за рециклиране, без някой да плаща за това.

Тя напомни, че 67 млн. лв. са събраните приходи от екотакси за миналата година, като близо 60 млн. лв. от тях са били за една рециклираща организация.

"Проблемът е, че заплащането на екотакса се извършва на определени места и няма алтернатива за нея. Няма и яснота как са определени сумите, които трябва да се внасят, както и за каква дейност се използват те", смята изпълнителният директор на Асоциацията на вносителите на автомобили.

По думите ѝ, ако промените не се отменят, ще се стигне до протестни действия на вносителите на автомобили заедно с автомобилните превозвачи. Към момента има заведена жалба срещу измененията в Наредбата в Административния съд.

„С до 5% се очаква да поскъпнат билетите на автобусите от общинската пътна мрежа с влезлите в сила нови екотакси за камиони и автобуси", прогнозира по БНР Васил Пиронков, председател на Съюза на автобусните превозвачи.

"С изключение на автобусите, които изпълняват редовни автобусни линии по републиканската транспортна схема, всички, които са по общинските транспортни схеми, над 65-70% не отговарят на условията. Ще бъде по-добре да се подмени целият автобусен парк, но идва следващият момент – с една наредба, дори не със закон, е въведена продуктова такса за камиони и автобуси, които – в случая употребяваните, ще бъдат 2500 лева на автобус. Това е втора недомислица, която ще доведе до поскъпване на билетите, не повече от 5%. В републиканската транспортна схема билетите няма да поскъпнат, тъй като и в момента автобусите са с колани и видеорегистратори“, обясни Пиронков.

Вносителите на поправките са двама депутати от ГЕРБ – Александър Ненков и Станислав Иванов. Те не крият, че причина за предлагането им е трагедията край Своге, при която загинаха 17 души.

“Въпреки несъгласието на част от превозвачите ситуацията след Своге налага въвеждането на радикалните мерки”, твърди Александър Ненков.

Според Халил Летифов, председател на транспортната комисия в НС, поправките в Закона за пътищата ще станат факт до края на месеца. Той смята, че мерките, свързани с нови екотакси и поставяне на колани, няма да останат неприложими, но наистина ще предизвикат затруднения при превозвачите.

"Липсата на колани в автобусите е проблем, защото това е една от причините за жертвите в тези катастрофи. Споделям мнението и на превозвачите, защото това ще ги затрудни много, тъй като голяма част от автобусния парк е остарял. Като сметнем над 13 хиляди автобуса – цифрата става наистина внушителна“, каза Летифов и потвърди, че трябва да се намери финансов механизъм да се подпомагат малките фирми, за които промените в Закона за пътищата ще се отразят доста сериозно и някои от превозвачите ще бъдат изправени пред фалит.

Според Съюза на автобусните превозвачи законът ще бъде "неработещ от самото му създаване".

"Ще изпълним едни популистки, политически ангажименти, които в крайна сметка няма да доведат нито до по-малка смъртност, нито до по-голяма безопасност на пътниците. При повече от старите автобуси коланите няма да бъдат ефективни и няма да отговарят на никакви норми за безопасност", убеден е Васил Пиронков. "Проблем е кой ще осъществява контрол дали се спазват изискванията по закон и дали пътниците са с колани.”

Според него най-големите санкции за неспазване на закона трябва да бъде за пътниците, които са в нарушение.

Слагането на задължителни колани в автобусите, както и видеорегистратори, които да заснемат случващото се вътре в превозните средства, трябва да се въведат с новите промени в преходните и заключителни разпоредби на Закона за пътищата. Тази седмица те трябва да влязат за окончателно обсъждане и приемане в парламента.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:27 | 14.09.22 г.
fallback