Пътищата ще имат по-дълги гаранционни срокове при изграждане, ремонт и рехабилитация. Целта е строителите да бъдат по-прецизни в работата си. Това стана ясно от интервю на регионалния министър в оставка Николай Нанков за bTV.
В момента се съгласуват текстовете за увеличаване на гаранционните срокове. За ново строителство на магистрала срокът ще бъде увеличен от 5 на 7 години, а за рехабилитация на път – от 2 на 3 години. Трябва да се увеличат и правомощията на възложителите, коментира Нанков.
Той съобщи, че е разработен механизъм, който ще стане факт още тази седмица с възлагането на новите отсечки от магистрала „Хемус“. От страна на държавата публичният ресурс ще бъде разходван, след като целият път бъде въведен в експлоатация. Това ще важи за автомагистрала „Хемус“, скоростния път Видин – Ботевград, магистралата „Русе – Велико Търново“ и за всички бъдещи проекти, финансирани от бюджета.
Промените в Наредбата за проектиране на пътища, която е минала през съгласуване и нотификация в Европейската комисия, са изпратени за обнародване в Държавен вестник.
„Пътищата в България доскоро се проектираха по съветски модел. Наредбата не беше променяна повече от 30 г. Сега ще се работи по немски модел с всички съвременни изисквания за пътна безопасност“, посочи Нанков.
Надзорните фирми в България са твърде много, каза междувременно инж. Ясен Ишев пред БНТ.
Те са се нароили преди десетина години, когато регионалното министерство е допуснало един надзорник да участва в неограничен брой фирми. Преди това един надзорник е имал право да участва в до две фирми, заяви Ишев.
Той призна, че напоследък в интерес на срочното предаване на обекти качеството се занижава.