Нов държавен орган да надзирава безопасността по пътищата. Това е било обсъждано на извънредна среща днес при премиера Борисов, съобщи пред журналисти в МС вицепремиерът Томислав Дончев, цитиран от БТА. Още не ясно какъв ще е той - държавна агенция, комисия или нещо друго, но ще е максимално приближен до МС и вероятно ще е подчинен пряко на премиера, посочи Дончев.
Той уточни, че става въпрос за служби в МВР, Министерството на транспорта, Министерството на регионалното развитие, Агенция „Пътна инфраструктура” и други ведомства, включително и Министерството на образованието. КАТ си остава в МВР, подчерта Томислав Дончев. Тогава няма да има типичното разделяне на отговорностите за нередности или инциденти. Предстои, както каза Дончев, "изчистване на техническите детайли" - тип структура, състав и детайлно изчистване на правомощията. Логиката е не да се изземват функции, а да се упражнява контрол на другите държавни служби и да им се правят предписания.
Звеното ще има отговорност да прави политика в пътната безопасност, уточни Томислав Дончев. Още днес започваме техническа работа по идеята, за да излезем с проекторешение, включително и законодателно, каза вицепремиерът. Детайли в правната форма ще има вероятно другата седмица. Основната логика в предложението е, че е много трудно един министър сам да предпише неща сам на себе си или да се критикува, или сам да се накаже.Това ще е външен, в известна степен независим орган, който да има правомощия да предписва на министри и на министерства, каза Дончев. Всички работещи в новия орган ще бъдат взети от други държавни ведомства, нови щатове няма да има, категоричен е вицепремиерът. Ще бъде направен мониторинг, а защо не и паспортизация на пътищата в България, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Следващите дни ще бъдат обявени "крути мерки" за въвеждане на паспортизация на всички бъдещи обекти, няма да се спрем на проверките на една или две фирми, а на всички, добави той.
Лабораторията, която е извършила проверка на материалите за пътната настилка до Своге, където в събота загинаха 17 души при катастрофа, е частна. Пътят е приет по документи, посочи министърът.
На Националната следствена служба предадохме по надлежния ред документи, че проучванията на пътната настилка, направени от Института по пътища и мостове към АПИ, показват, че материалите не отговорят на нормативните изисквания и на спецификациите на АПИ за тежко и много тежко движение, каза министърът. Запитан дали има конфликт на интереси между частната лаборатория, проучвала материалите за пътната настилка до Своге, и фирмата изпълнител, министър Нанков каза "всичко е възможно, но аз не мога да коментирам хипотези".
Една от фирмите от консорциума, правила пътя край Своге, още в понеделник е започнала ремонт по предписанията на АПИ. Днес в МРРБ получихме писмо, че и другата фирма започва ремонт, макар това да е "след дъжд качулка", каза Николай Нанков. Санкции към фирмите обаче ще има, защото са се забавили. Задължително ще има и нормативни промени в правомощията на възложителите по обществени поръчки, каза министърът. Факт е обаче, че това е първият случай за година и половина, в който строител отказва да отстрани дефекти в определен срок, допълни той.