48 пътни участъка в страната правят аквапланинг като при Своге. Те се ремонтират приоритетно. Това коментира в ефира на Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Повод за изказването му е тежкият пътен инцидент с автобус в Искърското дефиле, при който загинаха 16 диши, а 21 бяха ранени.
По думите на Нанков след като фирмата изпълнител на учатъка не е отстранила дефектите, ще се стартира процедура по привеждане на банковата гаранция на изпълнителя. Той ще проверява дали това е направено. Тази мярка обаче прекратява гаранционната поддръжка, уточни министърът. Той изрази съмнения, че парите по гаранцията ще стигнат. Нанков увери, че длъжностните лица ще си понесат отговорността за неотстранените дефекти и „ще има справедливост“.
„След инцидента край Своге се оказа, че Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) пет пъти карала фирмата да отстрани дефектите от опасния път. Появиха се много коментари, че некачествен ремонт на пътя е причина за катастрофата. Тази причина беше посочена и след заседанието на ръководните фактори от МВР, Транспортното и Регионалното министерство. Според договора всички констатирани дефекти трябва да бъдат отстранени за сметка на изпълнителя. Пътят е приет без никаква забележка от 20-членна приемателна комисия. Дефектите е трябвало да бъдат отстранени до 15 август. Колегите от АПИ са били уведомени на 19 август, че предписанията не са направени. Държавата може да си търси правата по съдебен ред”, коментира още Николай Ненков.
Той уточни, че тепърва ще се изяснява защо обектът е „приет“ в състоянието, в което е и увери, че ведомството ще съдейства с целия си капацитет до изясняване на всички подробности.
Според заместник-изпълнителния директор на ИА „Автомобилна администрация“ Дамян Войновски няма размиване на отговорности при случая край Своге. „Отговорността е ясна и смятам, че разследващите органи съвсем точно ще посочат кой каква вина има и съответно всеки, който има вина, ще си я понесе. Няма как да стане един мегаорган, който да отговаря за всичко на пътя. Винаги ще има такива, които отговарят за контрола над скоростта, такива, които отговарят за самия път и такива, които отговарят за техническото състояние на превозните средства, съответно на превозвачите", коментира той в ефира на БНР.
Относно предложението за монтиране на видеорегистратори в самите автобуси Дамян Войновски изрази мнение, че той би могъл да помогне при разследването на инциденти, като регистрира случилото се на пътя, но не може да предпази пътниците или шофьора от произшествие. Войновски изрази мнение, че видеорегистратори би следвало да има при превози над 35 км, за които се изисква по-висок клас автобуси, без правостоящи.