Международната финансова корпорация (IFC) ще сътрудничи на българското правителство за структурирането и провеждането на търг за концесията на Летище София. Това съобщиха от пресцентъра на Световната бнка.
IFC е член на Групата на Световната банка, а договорът за сътрудничество ще се осъществява в партньорство с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Повече подробности за консултантския договор не се съобщават.
Припомняме, че прогнозираната cтoйнocт нa ĸoнцecиятa нa лeтищe "Coфия" e 3,898 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 млрд. лв., а правителството стартира открита, конкурентна тръжна процедура на 5 юли 2018 г. Очаква се офертите да бъдат получени до 22 октомври 2018 г.
„Като привличат инвестиции и експертен опит от частния сектор, концесиите на летища могат да доведат до значителни икономически ползи за държавите чрез стимулиране на растежа на туризма, подобряване на обработката на товари, повишаване на качеството на обслужване на пътниците и намаляване на фискалната тежест върху правителствата. При концесия правителството предоставя на частния партньор само правото да управлява летището. Цялата летищна инфраструктура, както и активите, остават публична собственост, включително всичко, построено от концесионера по време на концесията“, припомнят в съобщението от Световната банка.
IFC се включи в проекта на 25 октомври 2017 г. по покана на правителството. Паралелно с летище София IFC в момента работи като водещ консултант по четири други концесии в Азия, Източна Европа, Близкия изток и Карибския басейн. Освен това през последните години IFC успешно е сътрудничила по реализацията на концесиите на пет летища, които се използват от 20,8 милиона пътници годишно и носят на тези държави 5,7 милиарда долара в частни инвестиции, посочват от финансовата институция.
IFC ще постави своя международен опит в услуга на правителството на България, което да осъществи партньорство с опитен и успешен летищен оператор, както с цел подобряване на дейността и обслужването на пътниците на летище София, така и за финансиране на цялостна модернизация на инфраструктурата на летището.
Както вече писахме, концесията на летището ще е от смесен вид (на основание чл. 10, ал. 1 от Закона за концесиите концесията на летище София ще бъде определена като концесия за строителство). Тя ще включва строителството на терминал 3, но също така и „предоставяне на услуги, свързани с експлоатацията на летището“ с цел осигуряване на неговото ползване от въздушни превозвачи“.
Гoдишнитe възнaгpaждeния, ĸoитo щe ce дължaт зa вcяĸa eднa гoдинa oт cpoĸa нa ĸoнцecиятa, ca в paзмep нe пoд 15 милиoнa лeвa бeз ДДC или 10% oт oбщия paзмep нa oбщитe пpиxoди oт вcичĸи дeйнocти.
Според минимaлнитe изиcĸвaния кандидатите трябва дa oпepиpaт пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 млн. пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и дa имaт oпит във финaнcиpaнeто нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo.
Концесионерът ще бъде задължен да инвестира минимум 600 млн. евро в инфраструктурата на летището за период от 35 години, както и да гарантира плащания към държавата от 550 млн. лв. при поемане на управлението на летището.
Инвеститорът, който предложи на България комбинация от най-високото годишно концесионно възнаграждение и най-добрата цялостна визия за устойчиво развитие на летището, и който отговаря на критериите за допустимост, установени за проекта, ще спечели правото да управлява летището. Всички оферти ще бъдат отворени публично. Цялата документация по проекта се публикува на неговия уебсайт и е достъпна за обществеността, за да се гарантира прозрачността и законосъобразността на процеса, посочват от Световната банка.