Промени в Закона за Българска народна банка (БНБ) подготвят от Министерството на финансите. Целта на измененията е да се уверят европейските институции, че централната банка отговаря на всички директиви и условия за независимост.
Проектът е изготвен на основата на оценката и препоръките за България, съдържащи се в докладите за конвергенцията на Европейската Комисия (ЕК) и на Европейската централна банка (ЕЦБ) и е публикуван на интернет страницата на министерството.
По-конкретно, от МФ се съобразяват с препоръките член на Управителния съвет на БНБ да може да бъде отстраняван предсрочно от длъжността си при установен конфликт на интереси.
От записаното в мотивите става ясно, че Законът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, а преди това и отменения с него Закон за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, постановява, че при наличие на установен с влязъл с вила правен акт конфликт на интереси е налице основание за прекратяване на правомощията на управителя, подуправителите и другите членове на управителния съвет на БНБ. По този начин Законът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество въвежда едно допълнително основание за прекратяване на техните правомощия, освен двете основания, съдържащи се в член 14.2 от Устава, което не съответства на Договора и Устава. С оглед на това със законопроекта се предвижда допълнение на чл. 80 от цитирания закон, което да отстрани констатираните различия.
В момента Законът за БНБ не урежда възможност членовете на управителния съвет да обжалват решението за освобождаването си пред национален орган на съдебната власт. Към момента само управителят на БНБ има възможност да отнесе решението за предсрочно прекратяване на правомощията му за разглеждане пред Съда на Европейския съюз. С настоящите промени казусът се прецизира, тъй като анализ на МФ е показа, че това не може да става и пред Конституционния съд. Затова се предлагат промени в Административнопроцесуалния кодекс, с които обжалването да може да става пред Върховния административен съд.
Към действащата в момента забрана БНБ да предоставя кредити и гаранции под каквато и да било форма, включително чрез придобиване на дългови инструменти, на Министерския съвет, на общините, както и на други държавни и общински институции, организации и предприятия, се добавят и службите и агенциите на ЕС и страните членки.
С промените в закона се въвежда и правна интеграция на националната централна банка в Евросистемата (адаптиране на националното законодателство с оглед бъдещо въвеждане на еврото). По отношение на изискванията за правна интеграция на националната централна банка в Евросистемата, правната рамка следва да бъде подготвена и да влезе в сила към датата, на която държавата-членка с дерогация приеме еврото, поради което законопроектът не съдържа предложение за промени в тази област, става ясно от мотивите.