fallback

Светлин Наков: С по-голяма автономия училищата може да създават повече иновации

Големият проблем в българското образование е липсата на свобода, смята създателят на "СофтУни"

22:51 | 09.08.18 г. 2

Липсата на свобода е големият проблем в българското образование. С малко повече автономия на местно ниво училищата биха могли да създават все повече и повече иновации. Това каза Светлин Наков, програмист и предприемач, създател на "СофтУни"(SoftUni) в предаването „Светът е бизнес“ по Bloomberg TV Bulgaria.

С ограниченията, които монополното положение на Министерството на образованието налага в образователната система – какво, кога и по колко часа да се изучава, предприемачът се сблъсква при лицензирането на новосъздадената от него гимназия „СофтУни“. Парадоксът, на който се натъква, е в невъзможността един учебен час от задължителната програма да се прехвърли, например, от единия в другия учебен срок.

Тези ограничения водят до друг парадокс - в национална гимназия по програмиране в осми клас да няма часове по програмиране. Концептуално е сбъркана българската образователна система, смята гостът и изразява мнението на всички организации и компании, че колкото е по-малка намесата на държавата, толкова по-добре се работи в една сфера от живота. Изискването за промяна трябва да дойде от бизнеса, който се нуждае от специалисти и от обучителните организации. Защото, по думите на програмиста, има и мотивирани учители, но системата ги притиска.

Той изрази желание новата гимназия да провокира страст за учене с различни подходи и иновативни обучителни методи, като фокусира процеса върху получаването на умения и оставя знанията и във видео лекции.

"Гимназията, която ще отвори врати на 15 септември стартира с 60 ученика, разпределени в 3 паралелки, предлага 5-годишно обучение, с диплома за средно образование и сертификат – свидетелство за професионална квалификация в специалностите дигитален маркетинг и предприемачество и крийетив дизайн".

Гостът, станал известен с проекта СофтУни – първият софтуерен университет у нас, посочи и необходимата промяна в образователната система в България:

„Моята философия е първо да се разрешат нещата и после да се въведат правила и ограничения – с контрол и забранителни клаузи, за да се предпазят учиищата от свободното проникване на нежелани явления в тях при автономност. Всички организации, с които съм разговарял смятат, че с повече свобода се работи по-добре, и че там, където държавата има голям контрол, работата е трудна“.

Това каза предприемачът и даде пример със скандинавските страни, в които има голяма свобода в образователната система, а експертите само координират дейностите, вместо да ги налагат и контролират.

„Защо матурата по математика да я прави МОН? Министерството няма подготвени хора за това. В България карат учениците да заучат един вид задачи,  а в чужбина ги карат да мислят. Частните организации трябва да правят матурата. По закон МОН не е ангажирано с това, а с монопола си над обучението при външното оценяване  се получава парадокс - системата проверява сама себе си“.

За разлика от СофтУни - алтернатива на официалната система без признание от държавата, гимназията удовлетворява държавните изисквания, но с дълбоки технологични и професионални познания и умения. А Софтуерният университет, вече утвърден у нас, по думите на Наков гледа към перспективата за чуждестранни пазари.

„Ние сме много силни в блок чейн образованието – подготовка на технологични експерти.  От една година разработваме такъв курс, пишем книга с отворен код за блокчейн програмисти, за да дадем възможност на работещите специалисти да придобият умение, което е в топ 3 на търсенията“. 

Целия разговор гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:21 | 12.09.22 г.
fallback