Новата продуктова такса за тежкотоварните автомобили и автобусите не отива в държавата, а в рециклиращите фирми. Това заяви в ефира на БНР Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
Повод за коментара му е решението на Съюза да обжалва пред Върховния административен съд промените в Наредбата за продуктовите такси, приети от Министерския съвет на 16 юли. Документът въвежда нов данък за тежкотоварните автомобили и автобусите.
„По 938 лв. ще се плаща за новите товарни автомобили и автобуси и стига до 2450 лв. за старите, над 10-годишните“, обясни Арабаджиев. По думите му до момента такава такса са дължали само собствениците на леки автомобили и товарните автомобили до 3,5 тона.
„За миналата година са събрани около 54 млн. лв. Ние очакваме с въвеждането на продуктова такса за товарните автомобили и автобусите да се съберат още 12-15 млн. лв. Тези пари отиват в частни фирми, които се занимават с рециклиране. За миналата година има регистрирани 250 хил. превозни средства, а излезли от употреба са 40 хил. – къде са останалите пари? Всички тези съмнения, които остават в хората, водят до мнението, че това е един чисто лобистки текст, който има за цел да се съберат едни пари, които да отидат в частни фирми“, обясни Арабаджиев.
Според изпълнителния директор на Съюза на международните превозвачи в някои европейски страни има такива такси, но уточни, че става въпрос за такси за леките автомобили, а когато става въпрос за товарни автомобили и автобуси, тази продуктова такса се заплаща от производителя още при пускането на пазара на превозното средство.
„Би следвало тази такса, която се дължи за рециклиране на превозното средство, да бъде в цената на превозното средство и да не се заплаща от търговеца, превозвача, който ще го ползва за търговската си дейност“, категоричен е Арабаджиев.