С приетите на първо четене промени в Закона за пътищата депутатите одобриха въвеждането на тол системата и електронните винетки за ползване на платената пътна мрежа в страната.
"За" гласуваха 113 народни представители, 1 беше "против", а 69 се въздържаха, предаде БТА.
Смесената система предвижда плащане на такси на база на изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона (тол система) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона (електронна винетка). Със законопроекта се предвижда създаването на изрична законова регламентация на посочените варианти за таксуване, приложими към различните категории пътни превозни средства, посочват вносителите Александър Ненков от ГЕРБ и група народни представители.
Предвижда се Агенция "Пътна инфраструктура" да сключва договори с търговци, които желаят да извършват дейност по събиране/инкасиране на вземания за такси за ползване на платената пътна мрежа. Условията, на които следва да отговарят тези търговци, ще бъдат предварително обявени и общовалидни за всички, които желаят да сключат договор. За изпълнение на функциите по управление и контрол на системата е предвидено в агенцията да се създаде ново структурно звено - Национално тол управление.
Ненков обясни, че се предвижда електронната винетка да влезе в сила от 1 януари 2019 г., а тол системата за тежкотоварните автомобили - от август 2019 г. Шофьорите няма да лепят вече винетни стикери. Властите ще проверяват по електронен път дали винетката е платена или не, уточни Ненков. По думите му винетките ще могат да се купуват и през мобилно приложение.
Цената на винетките няма да се увеличава. Ще бъде въведена и винетка "уикенд".
От БСП и ДПС заявиха, че по принцип са за въвеждане на тол системата, но законопроекта не бил ясно разписан, нямал и финансова оценка. Те поискаха да има ефект от системата и върху общинските пътища. От левицата възразиха и срещу отсъствието на министъра на регионалното развити и благоустройството Николай Нанков. Той изрази своята позиция за законопроекта вчера при представянето на докладите по него.
„По принцип подкрепяме тол системата, но днес ще гласуваме „въздържал се“ - законопроектът няма яснота“, каза депутатът от ДПС Танер Али цитиран от агенция „Фокус“. „Има европейска директива, че не може средствата от тол системата да се дават за общинска пътна мрежа, но 50-те млн. лева, които всяка година се дават от АПИ за общински пътища, са крайно недостатъчни“, заяви Танер Али. „Надявам се, че между първо и второ четене всеки с разума си и експертността си ще предложи варианти как да облекчим и общините“, каза още депутатът от ДПС.
Жельо Бойчев от БСП пък обвини управляващите, че умишлено бавят въвеждането на тол системата, а спирането ѝ обслужва определени икономически интереси. По думите му никой от БСП не спори, че трябва да се въвежда тол системата. „Спорим и имаме претенция към АПИ, че не си върши работата“, каза Бойчев, цитиран от агенция „Фокус“. Той попита защо се е загубила половин година и защо всички действия по въвеждане на тол системата в България не се правят.
От ГЕРБ отвърнаха, че законът дава рамката и предстои да минат обществените обсъждания за конкретните нови тарифи.