Дали общинските пътища да бъдат финансирани от тол системата и с колко – този въпрос раздели управляващи и опозиция на днешното заседание на парламентарната комисия по регионално развитие. Депутатите гласуваха промени в Закона за пътищата, внесени от Александър Ненков (ГЕРБ), с които се въвежда смесена система за ползване на пътищата – електронна винетка за леките коли и тол такса за товарните автомобили.
Ново звено в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще управлява тол системата, за което ще бъдат назначени около 700 души, заяви председателят на Агенцията Светослав Глосов.
На заседанието от Националното сдружение на общините (НСОРБ) предложиха 20% от тол таксите да отиват за общинските пътища.
Глосов не подкрепи това предложение като каза, че в момента не се плащат такси за републиканските пътища, които минават през урбанизирани територии. По думите му системата може да бъде разширена, да обхване и общински пътища, а средствата да отиват за местната власт.
Трябва да се намери решение за общинската пътна мрежа, тъй като тя е довеждаща инфраструктура до републиканските пътища, заяви депутатът Никола Динков (БСП). Той призова колегите си на второ четене да намерят начин 10-20% от приходите от тол такси да отиват за ремонт на общинските пътища, тъй като капиталовите разходи за тях изостават. Допълнителни средства за общинските пътища поиска и депутатът Танер Али (ДПС).
Да не забравяме, че смисълът на тол системата е, че ползваш инфраструктура и плащаш за нея, каза пред Investor.bg Александър Ненков, който видя в предложението на общините „доза несправедливост“. Той припомни, че смисълът от въвеждането на новата система е да престане държавата да субсидира АПИ. Когато системата бъде въведена, може да се търси възможност за капиталови разходи към общините чрез държавния бюджет, заяви той.
„Разбираме проблема, но все пак трябва да има справедливо разпределение, а 20% е в пъти повече от това, което общините харчат за пътища. Нека да изчакаме между първо и второ гласуване“, каза той и обърна внимание, че тол таксата е за ползване на услугата, именно движение по републиканските пътища. Ще се търси друг механизъм в следващите месеци, заяви той за предложението на местната власт.
Светослав Глосов коментира пред журналисти, че технически системата няма проблем да се разшири с общински пътища и може точно да се отчитат преминалите през тях автомобили. Той определи като нереални поисканите 20 на сто. „Това, което те искат, е повече от бюджета на АПИ в момента“, каза той.
Законопроектът трябва да бъде приет по най-бързия начин, заяви на заседанието инж. Дончо Атанасов, член на УС на АПИ, който настоя депутатите от всички групи да работят скоростно.
На заседанието стана ясно, че най-вероятно депутатите ще търсят друга формулировка за уикенд винетката, за да е по-ясно тя за какъв период ще важи.
Промените Закона за пътищата вероятно ще бъдат придвижени бързо в парламента, като председателят на регионалната комисия Искрен Веселинов (Обединени патриоти) настоя до края на следващата седмица да приключи второто гласуване в пленарна зала.